Nederland 1 wordt NPO 1 - ‘dreigen slag met YouTube en Apple te verliezen’

HILVERSUM - NPO logo voor het gebouw in het media park. ANP XTRA NILS VAN HOUTS Het gebouw van de Nederlandse Publieke Omroep in het Mediapark in Hilversum. Foto ANP / Nils van Houts

De tv- en radiozenders van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) krijgen een andere naam. Nederland 1 wordt NPO 1 en Radio 1 wordt bijvoorbeeld NPO Radio 1. Dat heeft de publieke omroep vanochtend bevestigd na berichtgeving hierover in De Telegraaf.

De naamsverandering is volgens de NPO bedoeld om het merk van de publieke omroep te versterken. Wanneer de naamsverandering ingaat is nog niet bekend.

Update 15.00 uur: De kogel is nog niet definitief door de kerk om NPO als naam in te voeren, dus pak je kans: wat is een beter alternatief voor Nederland 1 dan NPO?

Het besluit om de naamsverandering door te voeren is een “principebesluit”, zei Henk Hagoort, voorzitter van de raad van bestuur van de NPO, vanochtend op Radio 1. Hij zei te verwachten dat het wat tijd zal kosten om het publiek aan de nieuwe namen van de zenders te laten wennen. Hagoort wil met de merknaam NPO tegenwicht bieden aan grote merknamen als YouTube en Apple. “Die slag dreigen we nu te verliezen”, aldus de omroepbaas in het persbericht:

“Voor de kijker en luisteraar wordt het duidelijker. De link tussen Nederland 1 en Uitzending Gemist wordt nu onvoldoende gelegd. Als je straks een programma op NPO 1 gemist hebt, kijk je dat terug op NPO.nl of de NPO-app op je tablet. NPO staat voor wat wij zijn: Nederlands en voor het publiek.”

NPO-woordvoerder Erik Kroeze is niet bang dat NPO geen sterk merk zal blijken, zegt hij in een reactie tegen NRC:

“Dat is wel een terechte vraag. Maar in het recente verleden heeft Nederland 2 ook een tijd TV2 geheten en Nederland 3 is lang Net 3 geweest, met een t. Het gaat erom dat je straks op alle uitingen van de NPO hetzelfde merk gebruikt. We kunnen het ons niet veroorloven om met heel veel verschillende merken aanwezig te zijn op het web.”

Kosten naamsverandering nog niet helemaal duidelijk

Hagoort bevestigde dat de NPO vorig jaar al 100.000 euro voor de domeinnaam npo.nl betaalde. Deze domeinnaam was in handen van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie. Verder zei hij dat het ontwerpen van de nieuwe logo’s 93.000 euro kost en dat zo’n 60.000 euro nodig is voor het doorvoeren van alle veranderingen.

Zodra de wijziging is doorgevoerd, moeten alle programma’s van de publieke omroep te vinden zijn op npo.nl. Wat dit precies betekent voor een site als uitzendinggemist.nl, waar alle programma’s van de omroepen nu op staan, is niet bekend, zegt een woordvoerder van de NPO tegen NRC:

“Hoe dat precies gaat uitpakken is nog niet besloten. Het is wel zo dat je straks programma’s zult kunnen terugzien op npo.nl. Maar het kan zijn dat er een kopje Uitzending Gemist blijft bestaan.”

De vorm en de bijbehorende kleuren van de zenders blijven bestaan, net als de logo’s van de individuele omroepen. Nederland 1 is qua kijkcijferaandeel het best bekeken net van Nederland. De top tien van best bekeken niet-sportprogramma’s werd vorig jaar gedomineerd door Nederland 1 en RTL 4.

Bestuurders en journalisten niet blij met besluit

Omroepdirecteuren en -bestuurders reageren in De Telegraaf ontstemd op de plannen. Een bestuurder spreekt van een “belachelijke naam en logowijziging”. Een omroepbaas zegt: “Nederland 1 is de best bekeken zender van ons land. Dat kun je toch aan niemand uitleggen?”

Journalisten van de NPO reageren op Twitter niet bepaald positief op de naamsverandering:

Twitter avatar JeroenPauw1 Jeroen Pauw je zenders naar een postduiven organisatie noemen.. Nope #NPO
Twitter avatar eelcobvr Bosch van Rosenthal Trots op de Publieke Omroep, eindelijk zijn we van dat ellendige ‘Nederland 1’ af. Kon t nooit onthouden #prioriteiten
Twitter avatar Bertvanslooten Bert van Slooten Hilversum op z’n smalst, weer een nieuwe naam NPO nederland1, en NPO radio1, alsof luisteraars en kijkers daar op zitten te wachten
Twitter avatar gdekloet Gerard de Kloet Is t al 1 april? RT @fleurwallenburg Goedemorgen. We zijn lekker aan het werk hier bij NPO 3FM. #happytuesday #nosop3 http://t.co/PGUST4cfLd
Twitter avatar liesbethstaats liesbeth staats De naam NPO 1,2 ,3 is natuurlijk wel een keihard antwoord op alle bezuinigingen.
Twitter avatar Domien Domien Verschuuren NPO Radio 3. Dat wordt een rij introcrashes waar je bang van wordt.