Telegraaf Media Group verliest 36,5 miljoen op Hyves

Foto ANP / Koen Suyk

De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft vorig jaar een nettoverlies geboekt van 15,7 miljoen euro. In 2011 leed de groep nog een verlies van 37,8 miljoen. De omzet bleef nagenoeg gelijk met 577,2 miljoen euro, meldde de eigenaar van onder andere De Telegraaf en Sky Radio volgens Novum.

Het verlies werd veroorzaakt door eenmalige afschrijvingen, die de waardedaling van een bedrijfsmiddel aangeven. Onder andere werd 36,5 miljoen euro op de waarde van Hyves afgeschreven. TMG kocht de sociale netwerksite Hyves in 2010 voor 43 miljoen euro, maar het succes daarvan viel flink tegen. Het bracht de groep veel minder op dan verwacht, onder andere omdat de bezoekersaantallen voor Facebook die van Hyves kort na de overname inhaalden. In 2011 werd Sky Radio, in 2006 aangekocht, al voor 44 miljoen afgewaardeerd.

De rentelasten voor het bedrijf lagen in 2012 circa twee miljoen euro hoger, evenals de belastingen. TMG ontving verder minder inkomsten uit deelnemingen als Prosiebensat.1 Media AG.

De omzet daalde licht doordat er minder krantenadvertenties werden verkocht. Ook de resultaten van het sociale netwerk Hyves sloten dus niet aan bij de ambities, wat de omzet van TMG verder drukte. De groei bij digitale activiteiten en de inkomsten uit overnames voorkwamen dat de omzet al te hard daalde. Halverwege vorig jaar liet TMG de winstdoelen voor 2012 al varen vanwege tegenvallende cijfers.

De kostenbesparingen die TMG in 2012 al doorvoerde, zijn volgens het bedrijf niet voldoende om de daling in advertentie-inkomsten op te vangen.