Een serie overmaken

In de VS kijkt men niet graag naar buitenlandse tv-series met ondertitels, dus wordt daar eerder een nieuwe Engelstalige versie opgenomen. In de vertaling van de situatie gaat wel eens eigenheid verloren, wellicht de reden dat Red Widow dezer weken minder enthousiast ontvangen werd dan het origineel Penoza in Nederland.

Wij hebben geen probleem met het lezen van ondertitels, toch was de Amerikaanse hit Nurse Jackie (eerste seizoen uit 2009) hier alleen via de BBC en betaalzender FoxLife te zien. En omdat vernederlandste series een kleine trend zijn (Golden Girls, Everybody Loves Raymond, binnenkort Roseanne bij RTL) ging gisteren Charlie (AVRO) in première: de eerste aflevering was bijna scène voor scène gelijk aan de pilot van Nurse Jackie.

Het was niet slecht gedaan. Halina Reijn speelt de onconventionele en medicijnverslaafde verpleegkundige, die graag goed wil zijn in de ogen van Onze Lieve Heer, maar nog éven niet, met grote overtuiging. Ze is negen jaar jonger dan Edie Falco (voorheen Carmela Soprano), toen die begon als Jackie, en dat is een relevant verschil: Jackie is meer der dagen zat dan Charlie. Ook het snuiven van gestampte mezapammetjes is hier nog niet helemaal gemeengoed en er wordt bij ons überhaupt minder over het heil van de chemie gezeurd dan in Amerika.

Aan de pluskant staat het inventieve, ongepolijste camerawerk van Richard van Oosterhout en de al dan niet bewuste vondst om Katja Schuurman als arts en Charlie’s boezemvriendin net zo te kappen en op te maken als Carice van Houten, in werkelijkheid Halina Reijns best friend forever.

Maar waarom zou je niet gewoon het origineel aankopen en ondertitelen? Wat zegt deze bewerking over de problemen van de Nederlandse gezondheidszorg? Niks, in tegenstelling tot de paniek voor efficiëntie van huisarts Peter Blok in Maria Goos’ dramaserie Volgens Robert (VARA). Die is niet alleen een psychologisch symptoom, maar ook een sociale realiteit.

En toch is Charlie nog honderd keer zo relevant én amusant als die eveneens gisteren gestarte andere serie van Endemol, Van Gogh: Een huis voor Vincent (EO). Regisseur Pim van Hoeve en cameraman Piotr Kukla maken beelden die zo verzorgd zijn als het Frans van Jeroen Krabbé, in de rol van de neef van Vincent, die in 1959 diens collectie probeert te verkopen.

Maar die beeldenpracht is illustratief. Het zijn plaatjes bij een geconstrueerd scenario van Martin van Steijn (hoofdschrijver van de soap Goede tijden, slechte tijden) waarin de nobele domineeszoon en naturalist Vincent (de charismatische Barry Atsma) de burgerij trotseert. Hebben we al eens eerder gezien en gehoord.