Ruziënde hedgefondsmanagers over Herbalife (en drie andere longreads)

Handelaren op de New York Stock Exchange. Hedgefondsmanagers vechten over de multi-level marketing-methoden van Herbalife hun (persoonlijke) ruzie uit. Foto Reuters / Brendan McDermid

Nrc.nl maakt iedere zondag een selectie van de beste longreads, lange artikelen die op internet staan. Deze week lazen we onder meer over ruziënde hedgefondsmanagers over de piramide van Herbalife, een aap die Florida op stelten zette en waarom Amerika kapot gaat aan ziektekosten.

Hedgefondsmanagers ruziën over piramide van Herbalife

Bill Ackman is er vrij zeker van. Het bedrijf Herbalife, bekend van de afslankmiddelen, zal omvallen. De hedgefondsmanager is er zelfs zo zeker van dat hij met ruim een miljard dollar speculeert op een koersdaling van het bedrijf. Deze actie heeft tot ergernis geleid bij collega-miljardairs van Ackman. Met honderden miljoenen hebben ze de aanval op Ackman geopend: zij speculeren nu juist op een koersstijging van Herbalife.

Lees het hele verhaal van William D. Cohan bij Vanity Fair (7.525 woorden, ongeveer 34 minuten minuten leestijd).

De aap die Florida op stelten zette

Jarenlang werd Tampa, een stad in Florida, geteisterd door een aap. Tenminste, voor echt grote problemen zorgde de aap niet, maar het lukte de autoriteiten maar niet om hem te vangen. Een bedreiging voor de volksgezondheid of niet, de ietwat arrogante aap werd al snel door tal van inwoners omarmd als ‘Echt Amerikaans’: een mascotte van het vogelvrije leven. Hij kreeg een eigen Facebook-pagina, een Twitter-account en mensen demonstreerden tegen de jacht op de aap.

Afgelopen augustus schreef The New York Times al een groot verhaal over de mysterieuze aap van Tampa Bay. Wel heel erg Amerikaans, maar behoorlijk vermakelijk. Niet voor niets eindigde het in tal van eindejaarslijstjes met de beste longreads. (Inmiddels in de aap trouwens wél gevangen, nadat hij in oktober een vrouw in haar rug beet.)

Lees het hele verhaal van Jon Mooallem hier bij The New York Times (4.898 woorden, ongeveer 22 minuten leestijd).

De voorspelbare teloorgang van ‘Girls Gone Wild’

Vorige week werd bekend dat het bedrijf achter Girls Gone Wild faillissement heeft aangevraagd. Onder die naam verschenen sinds ‘97 video’s en dvd’s waarin feestende meisjes hun borsten (en soms meer) laten zien. In 2006 schreef Claire Hoffman van The Los Angeles Times een artikel over hoe het er aan de andere kant van de camera aan toe gaat.

Hoffman trok een tijd op met Joe Francis, de bedenker en oprichter van de franchise. Ze probeert aanvankelijk te doorgronden wat zowel de makers als de meisjes drijft om mee te doen, maar vangt gaandeweg ook op dat een meisje aangerand is door Francis.

Wanneer duidelijk wordt dat Hoffman dat voor haar verhaal gaat gebruiken, is ze zelf ook doelwit van de onberekenbare, (seksueel) agressieve Francis. Dat geeft het verhaal een verrassende, maar wrange wending.

Lees hier het hele verhaal van Claire Hoffman bij The Los Angeles Times (6.287 woorden, ongeveer 29 minuten leestijd).

Waarom Amerika kapot gaat aan ziektekosten

Een 64-jarige Amerikaanse vrouw voelt pijn in haar borstkas. Ze wordt met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht, waar ze gedurende drie uur onderzocht wordt. Het valt mee: indigestie. Maar het valse alarm kost de onverzekerde vrouw wel 21.000 dollar. Waarom? TIME Magazine schreef een omvangrijk en huiveringwekkend stuk over marktwerking in de zorg.

De schrijver ervan, Steven Brill, wil weten waar die bedragen vandaan komen. Het is geen simpele rekensom van kostprijs + een broodnodige marge voor het ziekenhuis, want de verhoudingen zijn volledig zoek. Een troponinetest (om vast te stellen of er een hartinfarct is geweest) kost het ziekenhuis 14 dollar; op de rekening van de vrouw staan er drie voor 200 dollar per stuk.

Lees het hele verhaal van Steven Brill bij TIME (25.309 woorden, ongeveer 1 uur en 55 minuten minuten leestijd).

Over deze rubriek

Op internet moeten teksten kort zijn, was jarenlang het devies. Mensen lazen namelijk geen lange artikelen van een beeldscherm; daar was het papier voor. Tegenwoordig is dat anders. Met de komst van de tablets en e-readers is van een scherm lezen aantrekkelijker geworden. Bovendien ontstonden diensten als Instapaper, Pocket (voorheen Read It Later) en Klip.me, waarmee je een artikel van een website kunt bewaren om later te lezen – en belangrijker: in een aantrekkelijke opmaak.

Daarom selecteert nrc.nl elke zondag, wanneer je er de tijd voor kan nemen, een aantal van de beste ‘longreads’. Ook doordeweeks tijd? Volg dan het blog.

Zelf een mooie longread gelezen? Geef je tip in de comments.