Waar is Apple?

De markt heeft Apple in de afgelopen zes maanden afgewaardeerd met 260 miljard dollar (ongeveer 200 miljard euro). Ondertussen zijn concurrenten op het gebied van smartphones en tablets met minder dan 130 miljard dollar gegroeid. Als investeerders denken dat Apple wegzakt, dan zou de concurrerende groep bedrijven rond Android veel meer waard moeten zijn.

De maker van de iPhone en iPad verloor 40 procent van zijn marktwaarde sinds het hoogtepunt in september vorig jaar, toen de koers ruim 700 dollar bedroeg. Nu is dat ongeveer 430 dollar, waarmee het bedrijf een waarde wordt toegekend van slechts 400 miljard. De daling heeft onder meer te maken met de producten die in aantocht zijn. Belangrijkste kwestie is echter de dreiging van concurrenten als Samsung Electronics, die hun achterstand inlopen op de technologie van Apple. Vele van hen gebruiken het besturingssysteem Android van Google.

Toch is de marktwaarde van Samsung en Google – beide met zakelijke activiteiten ver buiten mobiele apparaten – slechts gestegen met elk ongeveer 35 miljard dollar. Een bredere groep bedrijven die zou kunnen profiteren van een neergang van Apple omvat zeker 15 andere bedrijven, waaronder BlackBerry, Nokia, Amazon, Sony en Dell. Telecomgroepen Verizon Communications en Sprint Nextel kunnen meer geld verdienen aan toestellen van Android dan aan die van Apple. Zelfs internetbedrijven als Facebook en Yahoo kunnen er beter van worden.

Sommige van deze bedrijven zijn sinds september in waarde gestegen om andere redenen, zoals de voorgenomen terugkoop van Dell door oprichter Michael Dell. Maar zelfs als we al hun groei bij elkaar nemen dan hebben ze samen 120 miljard aan marktwaarde gewonnen.

Je zou dus kunnen zeggen dat er 140 miljard dollar van de waarde van toekomstige winsten uit smartphones en tablets in rook is opgegaan. Beleggers zijn uiteraard niet altijd rationeel, en Apple oogt nu goedkoop. Bovendien is de groep rond Android niet vastomlijnd; minder duidelijke bedrijven uit de invloedssfeer hebben mogelijk aan waarde gewonnen. Aan de andere kant zijn de brede winstmarges van Apple geen geheim. Wellicht is de moraal dat bedrijven eenvoudigweg niet zo veel zullen verdienen als beleggers dachten, omdat concurrentie de winstgevendheid vermindert. In dat geval zijn de verdwenen miljarden van de markt naar de consument gegaan.

Breakingviews is een dagelijks financieel commentaar uit het buitenland. Vertaling Frank Kuin.