Recensie-overzicht expositie

Snake van Michael Tedja in het Cobra Museum, Amstelveen, t/m 26 mei

NRC HandelsbladSommige tekeningen zijn perfect: een simpele lijn, een hoofd met een mannetje aan een rekstok – klaar. Maar er is in dit visuele bombardement ook veel dat onaf is of de toets der kritiek niet kan doorstaan. [...] Woede is Tedja’s motor. Die geeft het werk vleugels en de noodzakelijke energie. Maar ze is ook een vloek, een nagel aan Tedja’s schilderkist. ***

de VolkskrantSnake geeft een goede indruk van een schilder die alle beeldende middelen benut, van zijn eigen hoofd op foto’s tot aangekoekte plakken verf op de bodem van het verfblik. De figuur van de slang zit niet alleen in veel beelden, maar ook in de opzet van de tentoonstelling verborgen. Die begint met een staart van kleine schetsen (‘complexiteit en ambiguïteit’), en vervolgt met een lijf (‘power’, met daarin ook politieke opmerkingen) en de kop (‘knowledge’, waarin meer ritualistische tableaus). ****