Duitse auto’s zijn populair in VS en Azië

De kans om op de Chinese snelweg door een Renault te worden ingehaald is niet zo groot. Duitse automakers breken juist records.

Het moet voor de Fransen zo nu en dan moeilijk te verteren zijn. Dat hun eigen bloeiende auto-industrie van weleer diep zucht en kraakt onder ingestorte autoverkopen is al erg genoeg. Maar dat eeuwige rivaal Duitsland zijn nationale automakers wél winst op winst ziet stapelen, zorgt hier en daar waarschijnlijk nog voor wat extra chagrijn.

Volgende week presenteren Duitse luxemerken Volkswagen en Audi hun jaarcijfers. Een week later volgt het eveneens Duitse BMW. Met verliezen houdt niemand rekening.

Worstelende Franse bedrijven als PSA Peugeot Citroën en Renault zouden er onmiddellijk voor tekenen. Maar de Duitse automakers hebben een andere standaard. Want de jubelende resultaten die over het jaar 2011 werden gepresenteerd, laten zich niet makkelijk overtreffen. Volkswagen, Audi, BMW en Mercedes braken dat jaar records, dwars door de crisis heen.

Het zou zomaar kunnen dat de Duitse autobouwers dat kunstje afgelopen jaar nog eens hebben herhaald. Zo zag Volkswagen, de grootste automaker van Europa, zijn omzet in de eerste drie kwartalen al met 24 procent stijgen ten opzichte van het jaar daarvoor. Audi en BMW verbraken in dezelfde periode ook al records, zij het in iets bescheidener mate. Zij boekten respectievelijk 16 en 14 procent meer omzet. Stuk voor stuk wisten de Duitse autobouwers in de eerste drie kwartalen meer auto’s te verkopen.

Het Duitse concern Daimler, eigenaar van onder meer Mercedes, presenteerde vorige maand al wel jaarcijfers – recordcijfers, hoe kon het ook anders. Het verkocht meer Mercedessen dan ooit, bijna anderhalf miljard stuks. Het concern boekte 6,5 miljard euro winst.

Wie kóópt al die bolides dan, kunnen de Fransen zich ondertussen afvragen. Veel Europeanen kunnen het niet zijn. De Europese markt voor personenauto’s is de laatste jaren steeds kleiner geworden. Afgelopen jaar werden er 8,2 procent minder auto’s verkocht, zo meldde de Europese brancheorganisatie ACEA begin dit jaar. Met zo’n 12 miljoen nieuwe voertuigen is het verkoopcijfer het laagste in zeventien jaar.

De succesvolle Duitse autoproducenten moeten het ook niet hebben van de Europese markt. Zij profiteren vooral van de toenemende vraag in Azië en Noord-Amerika. Daar zit nog wel groei – en dan met name in China. Duitse onderzoekers van de Universiteit van Duisburg-Essen becijferden zelfs dat China afgelopen jaar de grootste afzetmarkt was voor de Duitse luxemerken. Ze voorspellen dat hun aandeel in de Chinese markt nog aan terrein zal winnen.

De Franse autobedrijven, die niet de naam hebben de degelijkste auto’s te produceren, hebben niet dezelfde exportpositie als de Duitse luxewagens. De kans om op de Chinese snelweg door een Renault te worden ingehaald is niet zo groot. De Fransen hebben daardoor meer te lijden onder de moeilijke economische omstandigheden in Europa.

Ondertussen weet de Nederlandse kaartenmaker TomTom ook mee te liften op het succes van de Duitsers. Het bedrijf gaat een samenwerking aan met Daimler, zo werd deze week bekend. Vanaf komende zomer gaat TomTom verkeersinformatie leveren aan Mercedesrijders in twaalf landen. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Maar vast staat wel dat samenwerking zeer welkom is, gezien de krimpende vraag naar navigatiekastjes waar het bedrijf mee kampt.

Het is goed denkbaar dat Volkswagen, Audi en BMW de komende weken met nieuwe records zullen zwaaien. Dat zet een nieuwe standaard. Daimler maakt zich daarover in ieder geval geen zorgen – het verwacht dit jaar net zo goed te draaien als vorig jaar. Maar eigenlijk moet het, om de lijn vast te houden, weer nét iets beter. Of veel beter.