Verrassend shoppen rondom Emmen

De cultuurverschillen tussen Noord- en Zuid-Nederland zijn zichtbaar in twee tijdschriften over goed leven in de regio.

‘Vjatsjeslav Koeprijanov, dat klinkt niet erg Limburgs. Het is dan ook een moderne Russische dichter.”

Het blad Chapeau! (‘Magazine over het goede leven Limburg en de Euregio’) weet een onderwerp goed te introduceren. De moderne Russische dichter staat in van Chapeau!, omdat een Maastrichtse uitgeverij een bundel van hem uitgeeft.

Chapeau! is een dikke Limburgse glossy, 150 pagina’s, die ook te koop is in Amsterdam (voor 6,95 euro). Dat is vreemd, want het is echt een blad voor Limburgers. Met een tour d’horizon van de medische zorg in Limburg. Met behoorlijk wat regionaal ‘gastronomisch nieuws’. Met (natuurlijk) een column van André Rieu. Met een stuk over „trends in communiekleding”. De eerste communie is voor katholieken een belangrijk feest. Communicantjes, doorgaans leerlingen van groep 8, dragen dan mooie kleren. Maar je kunt overdrijven. „Van de weelderige new look à la Dior tot retro jurkjes in zuurstokkleurtjes. Met zoveel moois in de communiecollecties van 2013 wordt het voor de meisjes nog lastig kiezen. De jongens zijn helemaal het heertje in klassiek blauw of gewaagd appeltjesgroen.”

Heel on-Limburgs zijn een verhaal over een kuuroord in Hongarije en een interview met Brad Pitt. „Chapeau! was bij de wereldpremière van de film Killing them softly in Cannes.” Nou, nou! Dat is iets waarvoor echt niemand het magazine over het goede leven in Limburg en de Euregio zou kopen.

Ander blad, andere regio: „Wat een hoop leuke adresjes in Zuidoost-Drenthe! Verrassend shoppen rondom Emmen!” Dit is Noorderland (‘Lifestylemagazine over Noord-Nederland’). Minder glimmend, minder dik (100 pagina’s voor 5,95 euro) en ook al te koop in Amsterdam.

Noorderland, dat zich richt op inwoners van Friesland, Drenthe en Groningen (in die volgorde) én op toeristen, heeft een hoog ANWB-gehalte: „op otter-avontuur”, „fietsen over Friese heuvels”, „de stoere paarden van Ameland”. Het barst van het groen, dieren, molens, kerkjes, fietsroutes en bed & breakfasts. Het straalt iets heel anders uit dan Chapeau!. De gastronomie komt van de Zuidoost-Drentse adresjes (kaasboerderij De Kloosterhoeve, taartenboerderij Taart van Toen, of „geniet van lekkere koffie met ’n appelpunt” in restaurant De Kamer). Zonder te lezen kun je met gemak raden welk blad over het noorden en welk over het zuiden gaat.

Chapeau! sluit af met de societyrubriek Limbourgeois: 45 gezellige foto’s van Limburgers op borrels. Lekker ons kent ons. Noorderland is nuchterder, en een beetje tuttiger. Daarin lezen we hoe geweldig fantastisch schilderachtig Enkuizen is (leuk met de boot vanaf Stavoren in Friesland!). Geinig is de puzzel, met tussen doorsnee kruiswoordopgaven omschrijvingen als ‘plaats op een Waddeneiland’ of ‘adellijke woning in de buurt van Leeuwarden’.

Wie lezen die bladen? De oplage lag vorig jaar op 25.000 voor Noorderland en 19.000 voor Chapeau!. Al telt oplagebureau HOI voor dat laatste blad nog geen 5.000 betaalde nummers, de rest wordt gratis verspreid. Er stonden veel advertorials in – het wekt op een aantal plekken sterk de indruk van sponsoring. En dus weet je niet helemaal wat je van het stukje over die Maastrichtse uitgever van Vjatsjeslav Koeprijanov moet vinden. „Een opvallend en dapper initiatief dat aandacht verdient.” Is dat een onafhankelijk oordeel van de redactie, of verdient het om een andere reden aandacht?