Nieuwe uitgeverij brengt journalistieke klassiekers tot leven

Marktplaats.nl heeft er geen. En Bol.com biedt twee tweedehands exemplaren van Tegels lichten – of ware verhalen over autoriteiten in het land van de voldongen feiten. De een is in redelijke staat, de ander is er slecht aan toe. De journalistieke klassieker van H.J.A. Hofland, waarnaar de journalistieke prijzen de Tegels zijn vernoemd, is nauwelijks meer te krijgen in Nederland.

Daar moet iets aan veranderen, vinden journalisten Jeroen van Bergeijk en Evert Nieuwenhuis. Met financiële steun van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten, het Stimuleringsfonds voor de Pers en Stichting Democratie en Media zijn zij een nieuwe uitgeverij gestart. Uitgeverij Fosfor moet journalistieke klassiekers nieuw leven in blazen. In digitale vorm, als e-boek. Ook al is het marktaandeel van het e-boek in Nederland nog slechts circa 3 procent.

Tegels lichten is het eerste boek dat Van Bergeijk en Nieuwenhuis uitgeven. Gisteren opende hun website. De klassieker van Hofland is een week lang gratis beschikbaar. Daarna kost een e-boek 4,99 euro. Naast werk van Hofland gaat Fosfor onder meer titels van John Jansen van Galen, Tim Overdiek, Xandra Schutte, Joris van Casteren en Stephan Sanders verkopen. Fosfor deelt de kosten (van het digitaliseren) en de opbrengsten van een uitgave gelijkelijk met de auteur.

Fosfor wil ook zogenoemde longforms uitgeven, journalistieke verhalen van 10.000 tot 15.000 woorden – tien tot vijftien krantenpagina’s – die voor tablets en smartphones zijn verrijkt met foto’s, kaarten, audio en video.