Film

Lore

Als haar vader, een Duitse SS-officier, aan het eind van de Tweede Wereldoorlog wordt gearresteerd en haar moeder zich bij hem voegt, zit er voor Lore en haar broertjes en zusje niets anders op dan vanuit het Zwarte Woud een barre tocht naar Hamburg te ondernemen, waar haar oma woont. Onderweg wordt ze geholpen door Thomas, tot wie zij zich sterk aangetrokken voelt. Als Lore in Thomas’ identiteitspapieren ziet dat hij Joods is, valt ze direct terug in door haar fascistische ouders aangeleerde ideeën en spuwt ze de bekende stereotypen uit. Hij is niet te vertrouwen, op geld belust, een inferieur, verachtelijk soort. Als kijker leef je mee met dit meisje vol antisemitische denkbeelden.

Broken

De film Broken staat in de jonge ‘Broken England’-traditie waarin aso’s en hoodies de bijl leggen aan de middenklasse-idylle van eigen huis en plek onder de zon – bij de Britten biedt verhuftering stof voor veel melodrama en horror. Broken exploiteert tevens de machteloze angst van ouders die hun baby moeten loslaten in een wereld van puberale wreedheid en geweld. De film is poëtisch en impressionistisch, met een snufje metafysica van American Beauty en Terrence Malick, wiens gruizige, natuurlijke licht en zoekende camerastijl ook hier van invloed is. Het resultaat oogt breekbaar en bijzonder, ook door het naturalistische acteren van nieuwkomer Eloise Laurence.

Mama

Sommige filmmakers hebben alle geluk. Zoals de Argentijnse regisseur Andrés Muschietti wiens korte filmpje Mamá (2008) onder ogen kwam van Guillermo del Toro (Hellboy, Pan’s Labyrinth). De rest is Hollywoodgeschiedenis met als gevolg de eveneens simpelweg Mama geheten lange versie van dat freudiaanse spookfilmpje. De film is hier en daar wel vergeleken met de Zweedse vampierfilm Let The Right One In (2008) om z’n mix van sfeer en psychologie. Maar Mama zit ook vol met doodenge klassieke horroreffecten, zo suggestief als de wangestalten onder het bed en de schaduwen op de muren. De film is niet alleen een boze droom, maar gaat ook over de oudste nachtangst van de mens. Die voor het donker natuurlijk. En voor de onberekenbaarheid van de ander.

Arab Women’s Film Festival

Jaarlijks, wereldwijd filmfestival over films waarin de Arabische vrouw centraal staat. Met meer dan tien gasten uit binnen- en buitenland, workshops, muziek en een tentoonstelling. 8 t/m 10 maart. Filmhuis & The American Book Center, Den Haag.www.arabwomensfilmfestival.nl