Dit is de nieuwe ‘opgelekkerde’ tijdlijn van Facebook

Facebook heeft vanavond de nieuwe tijdslijn gepresenteerd. De focus ligt op een ‘visueel aantrekkelijkere’ tijdslijn, waarvan de gebruiksvriendelijkheid vooral op mobiele apparaten, zoals je smartphone of tablet, voorop staat. Met andere woorden: de newsfeed gaat meer op de apps voor Android en iPhone lijken.

Screenshot van de persconferentie-feed.

Facebook heeft vanavond de nieuwe tijdlijn gepresenteerd. De focus ligt op een ‘visueel aantrekkelijkere’ tijdlijn, waarvan de gebruiksvriendelijkheid vooral op mobiele apparaten, zoals je smartphone of tablet, voorop staat. Met andere woorden: de newsfeed gaat meer op de apps voor Android en iPhone lijken.

Facebook heeft lering getrokken uit de term ‘mobiel’, schrijft de BBC. Eén van de ontwerpers van de nieuwe tijdlijn zei tegenover de BBC dat mensen de tijdlijn als rommelig ervaarden:

“One of the consistent themes we heard in feedback from people was that it felt cluttered and that there was lot happening on the page.”

Maar de consequentie van de make-over is dat advertenties meer plek kunnen innemen op het scherm, waardoor ze (nog) moeilijker te negeren zijn. In het huidige design is bijvoorbeeld de kolom met advertenties aan de rechterkant op mobiele apparaten niet aanwezig.

Wat gaat er veranderen?

De belangrijkste veranderingen op een rijtje:

1. Opmaak tijdlijn van drie naar twee kolommen
De opmaak van de tijdlijn gaat terug van de huidige drie naar twee kolommen waardoor de algemene ‘newsfeed’ een prominenter aanzicht krijgt. In de webbrowser komen berichten (of het nou advertenties zijn of posts van je vrienden) beter uit de verf, en ligt de nadruk meer op afbeeldingen en video dan op tekst met een linkje erbij.

2. Zwarte uitklapbalk voor tools
Er komt een zwarte uitklapbalk aan de linkerkant van de pagina met daarin bookmarks van de app, links die specifiek zijn voor je vrienden, de chat en agenda tools maar ook de live updates-tickerbalk.

3. Losse feeds
De voornaamste verandering in de ‘newsfeed’ zijn de zogenaamde ‘losse feeds’. Je krijgt direct een overzicht van wat je vrienden posten in plaats van alles bij elkaar, dus ook de losse berichten die door Facebook geselecteerd zijn. Zo kun je ook navigeren tussen een aparte feed over muziek, waarin je alle updates krijgt van de artiesten die je geliked hebt en informatie over waar je vrienden naar luisteren via bijvoorbeeld Spotify. En er komt een aparte fotofeed.

Facebook legt het ook nog even uit in een filmpje:
http://youtu.be/YaQQHYQHnMk

Wanneer gaat je tijdlijn veranderen?

Wanneer de nieuwe tijdlijn wordt uitgerold is nog onbekend, maar je kunt je hier alvast inschrijven (even doorscrollen naar beneden) om de nieuwe tijdslijn te gaan proberen.

En wat vinden we ervan?

Wat reacties van de Meningenbank Twitter:

Twitter avatar elger Elger van der Wel De nieuwe Newsfeed van Facebook (http://t.co/ms91DMPENj) is vooral een herinnering aan hoe lelijk die nu is…
Twitter avatar girlproblems_xo Girl Problems How I feel reading through my Facebook newsfeed. http://t.co/2FIzhmSCNM
Twitter avatar AlexanderNL Alexander Klöpping Wow Facebook heeft echt een prachtig redesign gekregen http://t.co/hmxCHLSPYl