‘Uw vlucht stijgt niet op vandaag’

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: vliegmaatschappij Vueling.

Foto Bloomberg

Pas als hij ’s ochtends in alle vroegte aankomt op Schiphol, hoort Remko Scheepens dat zijn vlucht naar Barcelona is geannuleerd – én dat hij dat allang had kunnen weten. Een medewerker vertelt hem dat zijn vlucht „meer dan twee weken geleden” geannuleerd is, en dat zijn terugvlucht vanuit Barcelona een paar dagen later ook niet zal doorgaan.

„Dat was dus al bekend toen ik boekte – vier dagen voor vertrek”, concludeert Scheepens. In plaats van tegen het middaguur landt hij pas ’s avonds in de Catalaanse hoofdstad. Zijn ongenoegen daarover uit hij nog dezelfde dag per e-mail naar vliegmaatschappij Vueling. De Spaanse prijsvechter had die tickets niet aan moeten bieden, vindt hij. „En ze hadden me sowieso van de annuleringen op de hoogte moeten stellen voor ik op Schiphol stond.”

Antwoord blijft dagen uit. Navraag leert dat een staking bij de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia de bron van de problemen is.

Domme pech. Maar Scheepens had inderdaad op de hoogte gebracht moeten worden, erkent Vueling. Dat zou wegens technische problemen niet zijn gebeurd. „We hebben een bijzondere week achter de rug.”

Eén lichtpuntje: Scheepens krijgt zijn vlucht vergoed. Het was dus in ieder geval een goedkoop tripje Barcelona.

Tekst: Teri van der Heijden. E-mail: help@nrc.nl.