Topman AH: niet genoeg duurzaam voedsel

Zelfs al zou Albert Heijn, de grootste supermarktketen van Nederland, uitsluitend duurzaam of biologisch voedsel willen verkopen, er is niet genoeg aanbod. Dat zegt bestuursvoorzitter Dick Boer van Ahold, het moederbedrijf van AH, vandaag in deze krant.

De topman noemt kip als voorbeeld. AH is de grootste verkoper van biologische en scharrelkip, met een marktaandeel van 75 procent, maar dat is maar enkele procenten van AH’s totale kipverkoop. De vraag is niet groter. „Als morgen iedereen biologische kip wil eten, is er niet eens genoeg beschikbaar.”

Dat de plofkip op termijn wordt vervangen door een ‘andere kip’, waarvan de leefomstandigheden slechts iets beter zijn, noemt Boer geen symboolpolitiek. „De discussie moet zorgen voor een steeds hoger niveau van dierenwelzijn.”

Hoe groot het aandeel van het ‘Puur en Eerlijk’-assortiment van AH is, wil hij niet zeggen. Hoewel de vraag „bovengemiddeld” groeit, is de vraag nog niet groter dan het aanbod. Vandaag komt Aholds jaarverslag uit, met de vorderingen op het gebied van ‘responsible retailing’.

Interview Dick Boer: pagina 21