Topman AH: er is simpelweg niet genoeg duurzaam voedsel

HILVERSUM - Winkelcentrum Kerkelanden is op last van de brandweer ontruimd na wateroverlast door een wolkbreuk. ANP SANDER KONING Hoewel de vraag naar 'Puur en Eerlijk'-producten "bovengemiddeld” groeit, is de vraag nog niet groter dan het aanbod. Foto ANP / Sander Koning

Zelfs al zou Albert Heijn, de grootste supermarktketen van Nederland, uitsluitend duurzaam of biologisch voedsel willen verkopen, er is niet genoeg aanbod. Dat zegt bestuursvoorzitter Dick Boer van Ahold, het moederbedrijf van AH, vandaag in NRC Handelsblad.

De topman noemt kip als voorbeeld. Albert Heijn is de grootste verkoper van biologische en scharrelkip, met een marktaandeel van 75 procent, maar dat is maar enkele procenten van AH’s totale kipverkoop. De vraag is niet groter.

“Als morgen iedereen biologische kip wil eten, is er niet eens genoeg beschikbaar.”

‘Discussie zorgt voor steeds hoger niveau van dierenwelzijn’

Dat de plofkip op termijn wordt vervangen door een ‘andere kip’, waarvan de leefomstandigheden slechts iets beter zijn, noemt Boer geen symboolpolitiek. “De discussie moet zorgen voor een steeds hoger niveau van dierenwelzijn.”

Boer wijst erop dat Ahold met zijn leveranciers werkt aan kwaliteitsverbetering.

“Dat heeft ertoe geleid dat het gebruik van bestrijdingsmiddelen en antibiotica verregaand – soms helemaal – is teruggedrongen. Dat is grote winst. Ook al heten die producten dan misschien niet biologisch.”

Hoe groot het aandeel van het ‘Puur en Eerlijk’-assortiment van AH is, wil Boer niet zeggen. Hoewel de vraag “bovengemiddeld” groeit, is de vraag nog niet groter dan het aanbod.

Vandaag kwam Aholds jaarverslag uit, met de vorderingen op het gebied van ‘responsible retailing’.

Lees het volledige interview met Dick Boer vandaag in NRC Handelsblad. Abonnees kunnen het stuk ook lezen in de digitale editie.