Onwerkelijk hoe hij die MPC gebruikt

Dancefestival // 5 Days Off

AraabMuzik (23) mixt dance en hiphop met razendsnel vingerwerk op de MPC In zijn handen wordt de drumcomputer een zinderend live-instrument Vandaag staat hij op dancevijfdaagse 5 Days Off

De 23-jarige Abraham ‘AraabMuzik’ Orellana maakte als kleine jongen al de hele dag beats. „Ik sloeg overal op”, vertelt de elektronische producer uit Providence, Rhode Island, maandag door de telefoon vanuit Engeland. „Overal waar ik kwam, ging ik een beat maken. Ik sloeg met tandenborstels op pannen of met een potlood op mijn bureau. Ik kwam op school vaak in de problemen met mijn leraren.”

AraabMuzik was een jaar of elf toen hij voor het eerst een Akai MPC zag. De Akai MPC (Music Production Controller, voorheen Midi Production Center) is al 25 jaar een hoeksteen van de elektronische muziek. Het apparaat werd ontworpen door drumcomputerpionier Roger Linn en was niet alleen een krachtige drumcomputer, maar ook een MIDI-sampler die het mogelijk maakte elektronische geluiden in te voeren en handmatig te manipuleren.

„En dat was perfect voor mij”, zegt AraabMuzik. De Akai MPC heeft sinds de lancering in 1988 bovenop zestien pads; grote vierkante toetsen die op percussieachtige wijze te bespelen zijn en waarmee de geluiden worden geactiveerd. „Ik zag de MPC direct als een trommel; ik ben niet zo technisch en weet nog steeds niet wat er in die machine allemaal gebeurt. Maar op die pads kon ik direct ritmes tikken.”

Nu, ruim tien jaar later, voert AraabMuzik een generatie jonge producers aan die de Akai MPC nieuw leven inblaast. De MPC was lange tijd vooral een onmisbaar instrument achter de schermen, in de studio’s van met name hiphop, dance en r&b-producers. Het apparaat werd wel eens op een podium gebruikt, bijvoorbeeld door een dj die wat samples wilde instarten. Maar pas in de handen van AraabMuzik wordt de MPC een zinderend live-instrument.

AraabMuzik maakte in eerste instantie naam als hiphopproducer. Op YouTube staat een filmpje waarin het rappende machinegeweer Busta Rhymes met zijn mond vol tanden staat wanneer AraabMuzik in de studio live een beat begint te slaan op zijn Akai MPC. AraabMuzik is watervlug; het is alsof hij met duizend vingers tegelijk over de pads van de MPC raast, samples en gillende elektronische geluiden afvuurt en bestaande digitale beats bewerkt en vervormt.

Doordat AraabMuzik zijn MPC als een compact drumstel benadert, komen twee werelden samen. Hij speelt vol kracht en snelheid als in de meest virtuoze percussiesolo. Maar tegelijkertijd bedient hij met zijn hamerende vingers een databank vol digitale beats, effecten en geluiden. AraabMuzik maakt elektronische muziek met de flexibiliteit, kracht en cadans van analoge percussie, aangevuld met het enorme scala aan mogelijkheden van de digitale muziek. „Dat is voor mensen vaak onwerkelijk”, vertelt de producer, „omdat de MPC eigenlijk nooit zo wordt gebruikt.”

Vaak slaan producers van elektronische muziek een korte beat in en laten die in een ‘loop’ doorlopen. Maar AraabMuzik slaat zowel in de studio als live heel het ritme in, vertelt hij, waardoor veel meer flexibiliteit en variatie mogelijk is. „Het gaat dan echt om techniek en stijl”, zegt AraabMuzik. „Mensen die drummen, herkennen de verschillende patronen ook die ik speel.”

AraabMuzik produceert beats die ademen, juist omdat zijn ritselende hi-hats, kraakheldere snaredrums of stuiterende kickdrums niet het resultaat zijn van strakgetrokken loops, maar van minutenlang op de pads ratelende vingertoppen. Zijn net uitgekomen, weer wat meer op hiphop georiënteerde For Professional Use Only is minder indrukwekkend omdat AraabMuzik op dit niet bijster originele, alle kanten opschietende album vooral zijn veelzijdigheid als producer lijkt te willen etaleren.

Maar live excelleert AraabMuzik. Zijn stijl is „krachtig, complex en snoeihard”, vat hij zelf samen. En waar elektronische muziek op het podium nogal eens wordt teruggebracht tot staren naar een man achter een oplichtende laptop, geeft AraabMuzik de digitale muziekscene weer een gezicht van vlees en bloed: een enorm talentvolle muzikant die zichzelf op het podium in het zweet werkt.

De ongelooflijke snelheid en intensiteit waarmee AraabMuzik zijn MPC bewerkt, maakt hem live tot een bezienswaardigheid. „De snelheid is wel het showelement”, zegt AraabMuzik. „Soms voel ik na zo’n set mijn vingers ook echt niet meer en kan ik een dag niet spelen.” Moet hij zijn vingers niet verzekeren? „Dat is de volgende stap, ja.”

De sets van AraabMuzik zijn niet alleen energiek en overrompelend, maar vatten ook mooi het geluid van de moderne popmuziek samen. Hij houdt van de wisselwerking tussen hiphop en dance, vertelt AraabMuzik; of het nu om de momenteel in het clubcircuit populaire trapmuziek gaat – de opmars van zuidelijke hiphopinvloeden in de dance – of juist de talloze housegeluiden die in de grote moderne urbanhits terug klinken. „Het zit allemaal zo dicht bij elkaar nu”, zegt AraabMuzik. „Ik gebruik mijn hiphopdrums in dance en geef er zo mijn eigen twist aan. Net zoals ik dancegeluiden manipuleer en daar weer iets anders van maak.”

Nu hij als artiest zelf het publiek op grote festivals laat ontploffen met zijn instrumentaties, is AraabMuzik op het punt waar hij altijd wilde zijn. Het produceren van instrumentaties voor rappers was nooit zijn einddoel. Toen AraabMuzik zich ontwikkelde door te luisteren naar grote hiphopproducers uit de geschiedenis als Dr. Dre, Dilla, Pete Rock en Just Blaze, ging hij altijd al op zoek naar instrumentale versies van de hits die ze maakten voor rappers als Snoop Dogg en Jay-Z. AraabMuzik: „Ik heb eigenlijk nooit echt naar de woorden geluisterd.”

AraabMuzik speelt vanavond een liveset van een uur lang op zijn MPC. 5 Days Off, Melkweg en Paradiso, Amsterdam, 5daysoff.nl