Melkpoeder Nutrilon gaat hier op de bon

Ouders in China wantrouwen hun babymelk Daarom kopen ze in Nederland de winkelschappen leeg Er is inmiddels een flink grijs circuit ontstaan

Chinese ouders hebben voor een tekort aan melkpoeder in Nederlandse winkels gezorgd, omdat ze hun eigen babyvoeding niet meer vertrouwen. Er is een levendige handel in babymelk van met name Nutrilon en Friso ontstaan en winkelketens in heel Nederland plaatsen bordjes bij de schappen met maximale aantallen te kopen producten.

De producent van Nutrilon, Nutricia, zegt dat de productie inmiddels met „tientallen procenten” verhoogd is. Verkoopdirecteur Niels Bontje vermoedt dat de pakken melkpoeder ook op illegale wijze via groothandels naar China verdwijnen.

Drogisterijketen DA constateert sinds het najaar een grotere vraag naar babyvoeding. „We krijgen minder Nutrilon en Friso aangeleverd van de fabrikant dan we zouden willen”, zegt een woordvoerder. De keten heeft de winkels bordjes geleverd om aan de schappen te hangen. Daarop worden klanten gemaand niet meer dan drie verpakkingen tegelijk te kopen. Bij Etos is het beleid maximaal vier pakken. Bij Albert Heijn geldt een maximum van drie, net zoals bij Kruidvat. Een baby heeft ongeveer één pak per week nodig.

„Het zijn groepen Chinezen”, vertelt Brenda Neelen, bedrijfsleider bij een Amsterdamse Etos-vestiging. Bijna elke dag komen Chinezen vragen om pakken Nutrilon. „Soms nemen ze alles mee uit de schappen en vragen ze of we nog meer in het magazijn hebben liggen. Ik heb wel eens gevraagd wat ze met die pakken doen. Doorverkopen, zeiden ze. Voor 50, 60 euro per pak. Hier kost een pak 11 euro.”

Chinese ouders wantrouwen na eerdere voedingsschandalen met babypoeder binnenlandse fabrikanten. Er zouden minstens zes kinderen zijn overleden. Op de import van meer dan 1,8 kilo – twee Nederlandse pakken – melkpoeder in China staat inmiddels een boete van 49.000 euro en maximaal twee jaar gevangenisstraf.

Ondanks de grotere afzet is Nutricia ongelukkig met de ontwikkeling. „Het product is bestemd voor de Nederlandse markt. Chinezen kunnen het etiket niet lezen”, zegt Bontje. Daar staat de bereidingswijze en dosering op, die luistert soms nauw.