Introdans voor Jeugd laat het dansers regenen

Bont en Blauw van Introdans voor de Jeugd. Gezien 2/3, Arnhem, tournee t/m 24/5. www.introdans.nl

In Bont en Blauw combineert Introdans voor de Jeugd dans met objecten en projectie. Best een pittig programma, met veel elektronische muziek en dans zonder (echt) verhaal. Maar wel betoverend mooi: ook volwassenen kijken met open mond naar de ingenieuze webben die tien dansers met elastische linten in de ruimte spinnen in Tensile Involvement (1955) van Alwin Nikolaïs.

Van de Amerikaan Nikolaïs (1910-1993), een van de grote namen van de abstracte moderne dans, wordt een reeks choreografieën gedanst. De nieuwe aanwinst Crucible uit 1985 schept door gebruik van spiegels en sprookjesachtige belichting wonderlijke beelden van poliepachtige wezens, rare zwemvogels, zwevende benen met voeten aan boven- en onderzijde, dubbele torso’s en uiteindelijk tien complete lichamen.

Abstract en met gevoel voor beeldhumor wordt de hele evolutie doorgenomen. Een rij blote billen (verdubbeld in spiegelbeeld) veroorzaakt een bulderende schaterlach.

Na de pauze ligt de nadruk op het samenspel tussen dans en projecties. In Blue Journey schept David Middendorp fijne verwarring door live-dans en animatiebeeld in elkaar te laten overlopen, wat als voordeel heeft dat hij bijvoorbeeld ‘dansers’ kan laten opstijgen of oplossen en het dansers kan laten regenen.

Jérôme Meyer gebruikt in Short Circuit video-mapping, waardoor de driftig bewegende Aymeric Aude de projectie op het achterdoek in een chaotische ECG laat veranderen. Het mooiste effect ontstaat als hij een soort virtuele ballenbak ‘blaast’ om er vervolgens een lekkere douche in te nemen.