The Post schaft ombuds-man af

De functie van ombudsman bij The Washington Post verdwijnt. In plaats daarvan stelt de krant een lezersredacteur aan. Dat heeft de uitgever, Katharine Weymouth, bekendgemaakt in een mededeling aan de lezers.

Volgens de uitgever „is de wereld veranderd en moet de krant meeveranderen”. Zij verzekert de lezers echter dat de krant wil vasthouden aan de ‘missie’ van de ombudsman.

De nieuwe lezersredacteur zal van binnen de redactie komen. Hij of zij zal geen vaste, wekelijkse column meer schrijven, aldus Weymouth. Wel zal de nieuwe functionaris „van tijd tot tijd” op de site of in de krant „zorgen van lezers” behandelen, met antwoorden van de redactie, hoofdredactie of uitgever.

De Amerikaanse krant stelde in 1970 voor het eerst een ombudsman aan van buiten de redactie, om klachten te behandelen en de berichtgeving te beoordelen. De laatste ombudsman van de krant, Patrick Pexton, nam vorige week afscheid. Hij schreef in een van zijn laatste columns dat de hoofdredacteur hem had gezegd dat de krant genoeg kritiek krijgt van anderen, gratis.

Tegen het besluit van The Post om de functie te herzien is protest gerezen van critici die vrezen dat de lezersredacteur teveel onder invloed zal staan van de leiding van de krant.

De vereniging van nieuwsombudsmannen (ONO) telt 75 leden in 26 landen, de meeste (10) in de VS maar ook enkele in Ecuador (2), Nederland (2) en Bangladesh (1). Onder de leden zijn ombudsmannen op contract en in vaste dienst, maar ook lezersredacteuren, zoals de defensor del lector van El País.