Opel voor vier jaar op shirt van Feyenoord

Autofabrikant Opel is de komende vier seizoenen de nieuwe hoofdsponsor van Feyenoord. Dit heeft de Rotterdamse club gistermiddag bekendgemaakt.

Ook tussen 1984 en 1989 stond de naam van het Duitse automerk op het Feyenoordshirt. Anders dan toen zal het rood-witte shirt in de komende jaren niet worden onderbroken door een horizontale gele balk.

Het is niet bekend welk bedrag Opel betaalt om op het shirt te staan. Geschat wordt dat er zo’n vijf miljoen euro gemoeid is met de sponsordeal. Opel was al als subsponsor verbonden aan Feyenoord. De trainers van Feyenoord zullen de komende jaren allen in een Opel rijden.

In het seizoen 2011-2012 haalde Feyenoord in totaal bijna twintig miljoen euro binnen aan sponsoring en reclame, op een totale omzet van 38,7 miljoen. De nettowinst bedroeg ruim zes miljoen euro.

Feyenoord heeft de vierde begroting van de eredivisie, na Ajax, PSV en FC Twente. Alleen Ajax en PSV ontvangen meer geld van hun shirtsponsor. Zo betaalt Aegon ruim tien miljoen euro aan Ajax. Het bedrag dat Philips jaarlijks aan PSV overmaakt, wordt geschat op zeven miljoen euro.

Na 1989 werd Feyenoord twee jaar gesponsord door HCS. De tegenwoordige hoofdsponsor ASR Verzekeringen is al sinds 1991 actief, eerder onder de namen Stad Rotterdam Verzekeringen, Fortis en Fortis ASR. Begin dit jaar schonk ASR de naam op het shirt tot de rest van het seizoen aan Diergaarde Blijdorp, de Rotterdamse dierentuin die in financiële moeilijkheden verkeert.