Modeweek Parijs: jonge Nederlandse ontwerpers hopen op inkopers

De inmiddels 52-jarige Linda Spierings was in de jaren tachtig het favoriete model van modeontwerpers als Azzedine Alaïa en Comme des Garçons, en Rebecca Ayoko (eveneens 52) begon haar carrière in de jaren tachtig als muze van Yves Saint Laurent. De 23-jarige modeontwerper Peet Dullaert strikte hen, samen met ex-model Zuleika Ponsen én zijn voormalige textieldocent Josephine Colsen voor zijn fotoproject Muses With Extraordinary Lives dat hij drie weken geleden op modellenforum Models.com lanceerde. Hij liet hen fotograferen in zijn ontwerpen en interviewde hen uitgebreid over hun levens in de mode. ,,Het zijn vrouwen met indrukwekkende carrières waarvan ik heel veel kan leren,” vertelt hij opgewonden in zijn showroom in Parijs. ,,Ik heb úren met ze gepraat. Het zijn inmiddels vriendinnen van me geworden.”

Het is het zoveelste wapenfeit in de jonge carrière van Peet Dullaert. Nog geen jaar geleden studeerde hij af aan ArtEZ in Arnhem. Direct daarna sleepte hij met zijn afstudeercollectie de Frans Molenaar Coutureprijs in de wacht, en amper twee maanden later liet hij in Parijs alweer een compleet nieuwe collectie zien.

Deze week presenteert hij daar alweer zijn derde collectie, in een appartement in Le Marais: de wijk waar veel modemerken hun showrooms hebben. Een half jaar geleden leverde dat flink wat nationale en internationale persaandacht op, maar ingekocht werd er niet. Dat moet dit seizoen gaan veranderen. Aan Dullaerts enthousiasme zal het in elk geval niet liggen. ,,Dit is toch een hartstikke vlotte jurk?! Je moet deze stof even voelen. Heerlijk toch!” roept hij terwijl hij zijn gasten langs dertig outfits, inclusief kettingen, handschoenen en tassen voert.

Peet DullaertPeet Dullaert

Knap in elkaar gezette broekpakken gemaakt van luxe materialen (,,kijk, deze mouwen zijn gemaakt van drie lagen organza over elkaar!”) zijn inmiddels zijn handelsmerk geworden. Heel chic, maar wel altijd voorzien van een speels element: zoals veel te grote mouwen, protserige glimstenen en ongebruikelijke kleurcombinaties.

Dit seizoen liet hij zich inspireren door de Victoria Amazonica-lelie. Dat leidde tot opgeblazen volumes, die vooral in de mouwen te zien waren. Opvallend was de metallic jas die ook ook binnenstebuiten gedragen kan worden en dan opeens ingetogen zwart is. Nieuw waren de jurken: van een lange strapless avondjurk die vanaf de taille wijd uitloopt tot een korter paars exemplaar met klokkende inzetjes in wit. Ook was er opvallend veel wol in zijn collectie verwerkt, dit dankzij zijn sponsor The Woolmark Company. Een bekende Nederlandse winkel heeft inmiddels de eerste order geplaatst.

Iris van Herpen najaar 2013Iris van Herpen najaar 2013

Ook de al meer doorgewinterde Nederlandse ontwerper Iris van Herpen wachtte deze week in spanning op inkopers. Haar couturecollecties showt ze al jaren in Parijs, maar haar van innovatieve materialen gemaakte creaties worden uitsluitend op bestelling verkocht aan klanten als Lady Gaga en Björk. Afgelopen vrijdag toonde ze in een Parijse showroom haar allereerste prêt-à-portercollectie bestaande uit draagbare, meer betaalbare varianten op haar couturelijn. Zo vertaalde ze een compleet van stukjes plexiglas gemaakte jurk naar een eenvoudige leren jurk waarvan alleen de schouders en de heupen versierd zijn met puntige stukjes plexiglas.

Het best gelukt was een bordeauxrode jas van suède, versierd met vlechtwerk van stroken leer, die bijna 6.000 euro moet gaan kosten. Een lange, mosterdkleurige jurk van opengewerkt kasjmier was ook geslaagd. Aan een eenvoudige zijden bloes waarvan alleen de manchetten met metaaldraad bezet waren, was te zien dat Van Herpen niet gewend is zulke commerciële kleren te maken. Hij zat net niet helemaal lekker in elkaar.

Bovenste foto’s: Meinke Klein