Babypoeder uit Holland populair

Nederlands melkpoeder is plots gewild onder Chinezen. Winkels hebben tekorten – en ouders starten zoekacties.

Amsterdam. - Het gezicht van de Chinese piloot verdwijnt achter drie pakken peutermelkpoeder van het merk Nutrilon. Met zijn vrije hand zoekt hij het knopje van de lift in het Amsterdamse Blue Tower Hotel, waar regelmatig luchtvaartpersoneel overnacht. Haastig verdwijnt de man de lift in. Vijf minuten later komt hij met lege handen weer naar buiten. Tien minuten later is hij daar weer – met drie nieuwe pakken Nutrilon. In gebrekkig Engels vertelt de man dat hij „de pakken meeneemt voor mijn zus in China. Dat doe ik altijd als ik in Amsterdam ben. Ze heeft een dreumes.”

Een leidinggevende in het hotel, die haar naam niet wil geven omdat ze bang is voor represailles, bevestigt het komen en gaan van pakken Nutrilon. „Het eerste wat ze vragen als ze hier komen is: hoe laat is de supermarkt open?” Volgens haar lopen Chinese gasten de lobby binnen met gele plastic zakken van supermarkt Vomar. „Ze hebben door dat die winkel goedkoper is dan de Albert Heijn.”

Bij de filialen van Vomar, Albert Heijn en Kruidvat in de buurt van het hotel zijn de schappen van de A-merken Nutrilon en Friso nagenoeg leeg. Er hangen bordjes bij de schappen met het maximum aantal pakken babyvoeding dat klanten mogen kopen. De Etos is iets beter bevoorraad; hier zijn enkele varianten uitverkocht. De Chinese ouders kopen voornamelijk de hypo-allergene variant: Chinese kinderen kunnen minder goed koemelkeiwitten afbreken – en hun ouders nemen liever geen risico’s.

Anne Aukes, een Amsterdamse moeder van vier, heeft sinds een maand moeite om Nutrilon te vinden voor haar zoon van acht maanden. „De schappen zijn al weken leeg als ik kom kijken”, vertelt ze. Toen ze eens in Twente was, vond ze ook daar geen Nutrilon, waarop ze met Nutrilon-producent Nutricia belde. „Zij stuurden een koerier met één pak. Via familie en vrienden heb ik later nog vijf pakken gevonden.”

Zolang Aukes op deze manier nog aan Nutrilon kan komen, stapt ze niet over op een ander merk. „Mijn zoontje heeft eczeem en heeft hypo-allergene voeding nodig. Dan verander je liever niet van merk.” Ze vindt de situatie „bere-irritant”. Ze vraagt nu al haar vrienden in heel het land voorraden voor haar in te slaan.

Winkelketens in Nederland zien een verhoogde vraag naar babymelk sinds het Chinese melamineschandaal, in 2008. Destijds stierven minstens zes kinderen en werden er 300.000 kinderen ziek na het drinken van melk waaraan fabrikanten de kunsthars melamine hadden toegevoegd. De melamine moest verdoezelen dat de melk met water was verdund. Twee fabrikanten zijn in 2009 geëxecuteerd, maar sindsdien zijn er nog voldoende voedselschandalen in China geweest om ouders ongerust te maken.

Sinds afgelopen september neemt de vraag weer toe, zeggen de winkelbedrijven. Waarschijnlijk wordt het effect versterkt door ouders – Chinees óf Nederlands – die voor een leeg schap hebben gestaan en inslaan als ze de kans krijgen.

Ook op internet is de belangstelling groot. Op verkoopsite eBay heeft iemand die zich ‘hypershopper 123’ noemt acht pakken standaardvoeding van Nutrilon in de aanbieding. In Chinese karakters prijst hij zijn waar aan. Kosten: 299,99 dollar. Dat is ongeveer 29 euro per pak, terwijl de prijs in de winkel, afhankelijk van het pak, 11 euro voor 900 gram bedraagt.

Het concurrerende merk Friso heeft sinds vorige maand een eigen internetwinkel „vanwege beperkte verkrijgbaarheid”, zo meldt de website. Verkoopmanager Jasper Aansorgh meldt via e-mail dat de vraag naar Friso sinds eind vorig jaar „significant is toegenomen”.

Volgens Niels Bontje, verkoopdirecteur bij Nutricia, speelt zich in Australië en Nieuw-Zeeland hetzelfde af. Nutricia is onderdeel van de Franse multinational Danone en produceert in die twee landen het merk Karicare. Ook dat vliegt de schappen uit. „In de distributiekanalen zien we terug dat het naar China gaat”, zegt hij. In Nederland zijn volgens hem handelaren actief „die denken daar geld aan te kunnen verdienen. Zij kopen in via de groothandel en vinden dan hun weg via Chinese supermarkten en internetwinkels. Het is een levendige handel.” Een handel waar moeilijk grip op te krijgen is.

Er is meer aan de hand, zegt Bontje. „Onze buitendienst heeft geconstateerd dat er winkeliers zijn die meer inkopen dan ze nodig hebben en rechtstreeks handel drijven met Chinese afnemers.” Nutricia heeft zijn klanten „al een paar keer” schriftelijk gevraagd om dat tegen te gaan in de winkels. „Met een aantal partijen gaat dat heel goed, maar er zijn er ook bij die het minder strikt naleven”, zegt de verkoopdirecteur.

Nutricia wil niets te maken hebben met de export van Nutrilon naar China. „Nutrilon is niet in China geregistreerd. Wij verstrekken geen exportdocumenten. Het product is bestemd voor de Nederlandse markt. Chinezen kunnen het Nederlandse etiket niet lezen.” Daar staat de bereidingswijze, waarvan de dosering nauw luistert. „Bovendien is de samenstelling anders dan wat de Chinese overheid voorschrijft.” Bontje vreest dat het Nederlandstalige etiket juist een meerwaarde heeft in China – het schept autoriteit.

Nutricia kan de vraag in Nederland niet aan. Is het geen kans voor Danone om in Europa babymelk te gaan produceren die voldoet aan de Chinese eisen en de wensen van Chinese ouders hier? „Dat zou een richting kunnen zijn”, zegt Bontje. Maar om bedrijfsstrategische redenen wil hij daar verder niets over zeggen.