We betalen hier graag voor, nou ja betaalden

Kinderopvang niet meer te betalen? In ’t Gooi kost in de ‘zilveren groep’ een kind al gauw 70 euro minder En zo verzinnen crèches steeds meer om ouders te lokken

Op de ramen van de monumentale witte villa plakken nog zelfgemaakte sneeuwpoppen. Wanneer halen we die weg, vraagt de peuterleidster aan een groepje kinderen in een kring. Iedereen is stil. „Juist, als de lente begint.”

In het grote gebouw zit kinderopvang Koningskinderen. Het staat in Bussum, in een van de oudste villaparken van Nederland. Een lommerrijke omgeving. Huizen met rieten daken en voor de deur een jeep. Kwalitatief hoogwaardige kinderopvang staat er al jaren hoog in het vaandel. Dus geen tl-bakken aan het plafond en zeil op de vloer, maar luxe kamers met een huiselijke sfeer, veel licht, kroonluchters, meubilair in ‘Louis Seize’-stijl en schilderingen van sprookjes op de muur – om de fantasie te prikkelen. Biologisch eten, houten speelgoed en kunstzinnige activiteiten.

In ’t Gooi betalen de mensen er graag voor. Nou ja, betaalden. Want met de crisis voelen ook de hogere inkomens dat ze minder te besteden hebben.

En daarom zijn er bij Koningskinderen nu gouden en zilveren groepen: een dure en een goedkopere variant. In de gouden groep krijgen kinderen overwegend biologisch te eten, mogen ze tot 19 uur blijven en zitten ze met leeftijdgenoten. De kinderen uit de zilveren groep krijgen huismerken (op flesvoeding na) en moeten vóór 18 uur worden opgehaald. Kinderen van verschillende leeftijden zitten hier door elkaar.

De zilveren groep is 90 cent per uur goedkoper, laat Jelmer Kruyt weten, directielid bij Koningskinderen. En omdat ouders daar ook nog een uur per dag minder afnemen, scheelt dat al snel 70 euro per maand voor wie zijn kind elke week een dagje naar de opvang brengt. Eén dag in de week kost voor de zilveren groep 272 euro per maand, voor de gouden groep 341,50 euro.

Bij de organisatie, die zeven vestigingen in de regio heeft, stonden het afgelopen jaar geregeld ouders in tranen aan de balie. Ze konden het financieel niet meer bolwerken, vertelt directeur Addy Kraal. De een was ontslagen, de ander kreeg niet of nauwelijks nog kinderopvangtoeslag door nieuwe regels van het kabinet – bij een gezamenlijk inkomen van 118.000 euro per jaar vervalt het recht op toeslag. „Tja, en dan moet je als bedrijf ondernemen en meedenken met de klanten.” Zo ontstonden de labels.

Op deze manier kan iedereen toch van ons product gebruik blijven maken, zegt Kruyt. „En de A-kwaliteit blijft. Dus een baby zal natuurlijk niet minder vaak verschoond worden.” Maar er is wel wat luxe geschrapt. Zo kunnen de kinderen uit de zilveren groep niet tussen de middag warm eten. Hun ouders kunnen ook niet tussen de middag warm eten bestellen om dat mee naar huis te nemen. De ‘zilveren’ kinderen krijgen in plaats van ambachtelijk bakkersbrood normaal brood. Ze eten in plaats van Heinz Sandwich Spread de B-variant Plus Fris broodbeleg, en in plaats van smeerkaas Goudkuipje Kids krijgen ze Bon Appetit Smeerkaas.

Bij vier van de zeven vestigingen – het bedrijf telt honderd leidsters en 1.400 kinderen – wordt per 1 april een zilveren groep toegevoegd. Nee, het is echt geen 1-aprilgrap, zoals sommige mensen dachten, verzekert Kruyt.

De animo is groot. „We zitten al bijna vol.” De ouders die kinderopvang moesten opzeggen of ergens anders heen gingen, komen nu terug. Ook heeft zich een aantal gezinnen met drie kleine kinderen gemeld. Directeur Kraal: „Weet je wat dat niet kost, drie jonge kinderen? In deze tijd!” En wat nou zo fijn is, zegt ze. „Dat die broertjes en zusjes in de zilveren groep gezellig bij elkaar komen te zitten.”

In de hal van de villa hebben leidsters een tafereeltje gebouwd: een kleine waterput met wat doeken en een schaal brood. Ze lezen er af en toe het sprookje voor van Vrouw Holle. Waarbij, toevallig, het meisje verandert in goud.