'Je moet zorgen dat je jurk niet afzakt'

De jonge Russisch-Amerikaanse sopraan Yulia Van Doren (28) zong Händels opera Acis and Galatea in het Concertgebouw

„Ik had tranen in mijn ogen toen ik het podium afliep. Het was een grote droom van me om ooit in het Concertgebouw in Amsterdam te staan. Het is een magisch gebouw. Elke muzikant die ik bewonder, heeft hier gespeeld. Ik was de hele week al nerveus omdat ik het zo goed mogelijk wilde doen.

„De rol van Galatea is voor een sopraan best vermoeiend omdat er veel lage middenstem in zit. Omdat we als solisten ook de koordelen zongen, moest ik ook switchen tussen verschillende zangstijlen. Daarnaast kun je bij een concertante opera nooit echt ontspannen. Je blijft het hele concert op het podium aanwezig en als vrouw moet je dan toch een beetje elegant blijven recht zitten en zorgen dat je jurk niet afzakt.

„Gelukkig kregen we veel energie van het publiek. Het was ongelooflijk stil, aandachtig en enthousiast. Ik voelde me meteen bij ze thuis. Misschien komt dat wel omdat ik een Nederlandse achternaam en Nederlandse voorouders heb. In hun gezichten herkende ik iets van mezelf.

„De Argentijnse dirigent Leonardo García Alarcón verraste met een nogal ongewone benadering van Händel. Hij dirigeert met Latijns-Amerikaans temperament en behandelt de muziek een beetje als een jazzmuzikant. Hij speelt veel met tempi. Dat was voor mij heel interessant omdat mijn vader en man ook jazzmuzikanten zijn.

„De Radio Kamer Filharmonie zorgde daarbij voor prachtig geluid. Het is een van mijn favoriete orkesten. Ik werkte in oktober ook al met ze samen. Soms zien de muzikanten van professionele orkesten er wat verveeld en ongelukkig uit, maar deze musici hebben er duidelijk plezier in. Je ziet dat ze al lang samen spelen en inmiddels vrienden zijn geworden. Het breekt mijn hart dat ze na de zomer moeten stoppen.”