Onderzoekers: verbreding A27 bij Utrecht geen noodzaak

Bij wijze van protest tegen de aanleg van deverbindingsweg werd in 2009 een kudde koeien uitgerust met dekjes met de afbeeldingen van auto's. Foto ANP / Erik van 't Woud

De omstreden verbreding van de A27 bij Utrecht is niet noodzakelijk als de rijbaan smallere rijstroken krijgt en de maximumsnelheid wordt verlaagd naar 100 kilometer per uur. Dat concludeert ingenieursbureau Witteveen en Bos in een studie in opdracht van de gemeente Utrecht.

Het onderzoek is vanochtend naar de Tweede Kamer en de gemeenteraad gestuurd. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) wil de A27 verbreden naar twee keer zeven rijstroken. Dat zou ten koste gaan van een strook bomen in natuurgebied Amelisweerd. Dat zien veel inwoners van Utrecht niet zitten.

De gemeente liet onderzoeken of het ook een optie is om de weg binnen de huidige betonnen bak te verbreden naar twee keer zes rijstroken. Dat kan volgens het ingenieursbureau, maar dan moeten wel offers worden gemaakt. Zo kunnen er dan geen vluchtstroken zijn. Het bureau wijst erop dat er nu ook geen vluchtstrook is en dat het gemis van een vluchtstrook voor stedelijke ringwegen niet ongebruikelijk is.

Daarbij moeten de rijstroken dan 3,05 meter breed zijn, terwijl de voorkeur 3,5 meter is. Wel voldoet de breedte dan nog aan de ondergrens. Ook smalle rijstroken worden volgens het bureau regelmatig toegepast. “Zeker in stedelijk gebied met beperkte ruimte.” Of deze oplossing genoeg doorstroming biedt is niet onderzocht. Om tot een goede afweging te komen moet dit model volgens het bureau eerst worden doorgerekend.

Sinds verkiezingen geen meerderheid voor verbreding

Het onderzoek toont volgens D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven aan dat de verbreding van de A27 groener en goedkoper kan. Als de betonnen bak niet hoeft te worden verbreed, zou dat 400 miljoen euro schelen. Zij kondigt tegenover persbureau Novum aan het kabinet te vragen deze variant uit te werken. Schultz zou dit moeten doen voordat het kabinet een beslissing over de verbreding neemt.

In het regeerakkoord staat dat de “besluitvorming over de verbreding van de ring Utrecht (2 x 7 rijstroken) wordt afgerond”. PvdA-Kamerlid Attje Kuiken sprak in januari echter tegen dat haar partij al akkoord is met de verbreding. De toevoeging tussen haakjes is een verwijzing naar de discussie over de verbreding maar betekent niet dat de zaak al beklonken is, stelde zij.

Minister Schultz zei in oktober vorig jaar niet te geloven dat extra onderzoek nieuwe inzichten zou opleveren. Volgens haar zijn alle varianten al “uitentreuren” onderzocht. Maar ze stemt toch in om aan de wens van de Kamer tegemoet te komen, “gezien de veranderde politieke verhoudingen”. Sinds de verkiezingen is er geen meerderheid meer voor het verbredingsplan.

Dertig jaar geleden werd fel gedemonstreerd tegen aanleg van de A27. De Vrienden van Amelisweerd vormden met krakers en antikernenergieactivisten het Landelijk Amelisweerd Kommitee, dat met boomhutten het bos bezette. De weg kwam er toch, maar in een diepe betonnen bak.