Leegstand ziet er beter uit met stickers

Een leeg winkelpand is een ‘zwart gat’. Maar met een 3D-sticker op de ruit lijkt de winkel toch in bedrijf. Een bedrijfje uit Gorinchem weet zo van leegstand te profiteren.

‘Te huur’. Het staat in grote letters op verschillende winkelruiten in het oude centrum van Gorinchem. De winkelruimtes er achter zijn leeg en donker.

Ondernemer Dion Pouw houdt halt bij een oud postkantoor – een groot hoekpand – en kijkt door het glas naar binnen. „Hier gaan mijn handen van jeuken.”

De 31-jarige Pouw is oprichter en directeur van Window Dressing Design, een bedrijf dat 3D-stickers maakt voor op leegstaande winkelpanden, om leegstand te verhullen. Op zo’n stickers staat een levensechte afbeelding van een winkel, precies ontworpen volgens de afmetingen van de ruimte die erachter zit. Als het aan Pouw ligt, transformeert hij het oude Gorinchemse postkantoor deze week nog in een kledingzaak, opticien, of autoshowroom. Althans – de voorkant dan.

Het klinkt onwaarschijnlijk. Een verdienmodel dat drijft op vastgoedeigenaren die met lege panden zitten. Toch haalde Window Dressing Design sinds oprichting halverwege 2011 zo’n 225 opdrachten binnen. Hoeveel omzet hij maakt, wil Pouw niet zeggen. „Ik wil geen concurrentie wakker maken.” Want die is er vooralsnog niet. Het bedrijfje is, zover hij weet, wereldwijd de enige aanbieder. „De zaken gaan goed”, zoveel wil Pouw nog wel kwijt. De jonge onderneming – acht werknemers – werkt inmiddels in zes landen.

Het Zuid-Hollandse Gorinchem, waar Window Dressing Design kantoor houdt, is met zijn ‘te huur’-borden geen uitzondering. De leegstand van winkelruimte stijgt en blijft naar verwachting stijgen. Voor C-locaties – vastgoed op plekken met weinig passanten – bedraagt de leegstand 12 procent, zo becijferde de Nederlandse Vereniging van Makelaars in 2012. Voor B- en A-locaties is dat respectievelijk 10 procent en 2 tot 3 procent. Zowel de crisis als de toename van online winkelen drukken de vraag.

Of een ‘nepwinkel’ op een sticker altijd helpt een leeg pand te verhuren, durft Pouw niet te beweren. „Het is niet altijd prijs.” Wel gelooft hij dat een 3D-visualisatie het „potentieel” van een ruimte laat zien. „Bovendien: leegstand trekt leegstand aan. Als in een winkelcentrum tien van de vijftig units leegstaan, moet de eigenaar wat doen.”

Die urgentie blijken vastgoedeigenaren inderdaad te voelen. Stickers zijn te bestellen vanaf 2.000 euro, maar worden snel duurder bij een groter ontwerp. Dat bedrag komt bovenop de kosten van de onverhuurde ruimte. Het zijn met name grote vastgoedpartijen die de investering doen, vertelt Pouw. Partijen als Corio, Wereldhave en CBRE – die kunnen het betalen.

Een lege winkel is „een soort zwart gat”, zegt Krijn Taconis, directeur retail van CBRE – niet goed voor de uitstraling van een winkelgebied natuurlijk. „Een 3D-sticker helpt dat te maskeren”, zegt hij. „Daarmee bewijzen we de winkeliers in de buurt ook een dienst.” De opdrachtgevers denken niet dat een 3D-stickers direct tot een nieuwe huurder leidt. „Maar het kan potentiële huurders wel net over de streep trekken”, denkt een woordvoerder van Corio.

De eerste 3D-sticker, met daarop een lunchroom in paarstinten, verscheen in 2011 op een gevel in een dorp nabij Rotterdam.

Pouw moet er nu een beetje om lachen. „In Hendrik-Ido-Ambacht, of all places.”

Daarna ging het snel. Window Dressing Design werkt nu behalve in Nederland ook in België, Duitsland, Frankrijk en Engeland. Dit najaar werd Amerika daaraan toegevoegd, met een sticker van een kledingzaak op een pand tegenover het Chrysler Building in New York.

Pouw realiseert zich wel dat het leegstandsprobleem waar zijn formule op drijft een keer overgaat. Zorgelijk is hij niet. „Fysiek winkelen wordt steeds minder nodig. Een paar sokken kan ik ook online kopen”, zegt hij. „Winkelgebieden moeten er dus voor zorgen dat het leuk is om daar te zijn.”

En daar komt Window Dressing Design weer om de hoek kijken. Pouw denkt al aan 3D-landschappen in parkeergarages, of 3D-stickers om een verbouwing te verbergen. Maar voorlopig heeft hij aan leegstand zijn handen vol. „We zitten pas in zes landen. En de crisis is nog niet voorbij.”