Auto van de week

Stel dat de Up! ooit kan wat de XL1 belooft. Een revolutie!

Wat een spectaculair nieuws is de komst van de Volkswagen XL1, de plug-in hybride die met zijn beloofde verbruik van 1 op 100 al zijn soortgenoten naar het tweede plan verwijst; tot nu toe was 1 op 30 al een wonder. Dit is de Einliterauto waarvan VW in 2002 een eerste studiemodel toonde, een rijdende sigaar met twee zitplaatsen achter elkaar. In de XL1 kunnen twee inzittenden – meer passen er niet in – normaal zij aan zij, maar dat is ook de enige concessie aan de macht der gewoonte. Van zijn druppelvormige, aerodynamische koets tot de aandrijflijn (tweecilinder diesel plus elektromotor) is alles extreem aan de XL1. Hoewel de oplage van vijftig exemplaren al is uitverkocht, gloort er hoop voor het volk. Aan een Volkswagen Up! met dezelfde techniek wordt volgens bronnen bij VW gewerkt. Als het lukt zo’n bijna-geheelonthouder betaalbaar aan de man te brengen, kan hij een revolutie ontketenen. Een succesvolle eenliterauto zou de fossiele economie van markt en staat in het hart kunnen raken. Oliemaatschappijen en overheden zullen bloeden voor een auto die immuun is voor hoge brandstofprijzen en accijnzen. Maar eerst the proof of the pudding. Laat dat droomverbruik uitkomen. Het wordt tijd.