Topman Groupon gaat weg met een geintje

„Ik heb besloten meer tijd aan mijn gezin te besteden. Nee hoor, geintje: ik ben ontslagen.”

Met die mededeling nam Andrew Mason, topman van internetbedrijf Groupon gisteren afscheid van zijn circa 11.000 medewerkers. Mason, een van de drie oprichters van de Amerikaanse kortingssite, moest vertrekken omdat de resultaten van Groupon sinds de beursgang in 2011 teleurstelden. De waarde van een aandeel Groupon daalde in die tijd van 20 naar 4,5 dollar (3 euro).

Mason lichtte zijn ontslag toe in een openhartige brief waarin hij verantwoordelijkheid nam voor recente mislukkingen: een boekhoudschandaal en enkele teleurstellende kwartaalrapportages. „Als je je afvraagt waarom ik vertrek, dan heb je zitten slapen. De gebeurtenissen van de afgelopen anderhalf jaar spreken voor zichzelf.”

Groupon brengt lokale ondernemers in contact met klanten die zich in kunnen schrijven op gezamenlijke kortingsbonnen. Het webbedrijf verdient op elke transactie, maar er blijkt geen onbeperkte vraag te bestaan naar goedkope restaurants, oogcorrecties en autorijlessen. Nieuwe initiatieven, zoals de verkoop van voordelige reizen en andere artikelen, moeten Groupon weer laten groeien. Maar dat valt tegen.

Groupon nam in het begin veel concurrerende kortingssites over. De hoge beurswaarde was mede gebaseerd op de hype rondom de beursgang van andere sociale netwerken, zoals LinkedIn en Facebook.