‘Top failliet thuiszorgbedrijf Meavita handelde riskant’

DEN HAAG - Hoofdkantoor van zorgverzekeraar Meavita in Den Haag. ANP PHOTO VALERIE KUYPERS Foto ANP / Valerie Kuypers

De top van de in 2009 failliet verklaarde thuiszorggigant Meavita heeft riskant, ongeloofwaardig en onbegrijpelijk geopereerd. Dat staat in het conceptrapport van onderzoekers die het faillissement en de rol van de raad van bestuur en raad van commissarissen daarin onderzochten. Nieuwsuur kreeg het rapport in handen.

Meavita ontstond in 2007 uit de fusie van vier thuiszorgbedrijven, die op dat moment financieel gezond waren. Het werd het grootste thuiszorgbedrijf in Nederland met twintigduizend medewerkers, maar ging twee jaar later failliet. Er was een verlies van miljoenen en duizend mensen werden ontslagen.

De fusie van Meavita leverde geen enkel voordeel op, zo concluderen de onderzoekers. Ook is er kritiek op een duur administratiesysteem en ging twintig miljoen euro verloren door het zogeheten TVfoon-project, waarbij klanten een kastje op hun televisie moesten aansluiten om zo zorg op afstand te krijgen. Hoewel het systeem nauwelijks was getest werden al dertigduizend kastjes besteld.

Vakbond Abvakabo FNV spande na het bankroet een procedure aan bij de Ondernemingskamer om de top financieel aansprakelijk te kunnen stellen, schrijft persdienst Novum. De Ondernemingskamer gaf vervolgens opdracht tot het onderzoek waarvan het conceptrapport nu naar buiten komt. Wanneer het definitieve rapport van de onderzoekers openbaar wordt moet de Ondernemingskamer vaststellen of er sprake is geweest van wanbeleid.