Te confronterend voor op het kantoor

Werk uit de kunstcollecties van advocatenkantoor Kennedy Van der Laan, ABN Amro en ING is samen te zien op één expositie. Niet alleen medewerkers, ook kunstliefhebbers zijn welkom.

Sara van der Heide, ‘Our ancestors’ (2000). Eitempera en olie op doek. Collectie ABN Amro

De entree van advocatenkantoor Kennedy Van der Laan in Amsterdam ziet eruit als een museumzaal. Op de begane grond stuit je niet op een receptie, zoals bij veel andere kantoren, maar op een werk van kunstenaar Krijn de Koning. Hij bouwde begin 2012 een opvallend groen podium met sokkels en een looppad in dezelfde kleur, dat over de trap doorloopt naar boven. Daar bevindt zich de receptie, ook in het groen. „Zo weet je meteen dat hier iets aan de hand is. Iets met kunst”, zegt kunstenaar Erik Mattijssen, adviseur van de kunstcommissie van het advocatenkantoor.

Kennedy Van der Laan heeft een eigen, bescheiden kunstcollectie (110 werken), die in het hele kantoor is uitgestald. „We hebben geen depot, dus alles moet ergens hangen”, zegt Mattijssen. Het jaarbudget voor nieuwe aankopen is beperkt: 25.000 euro. Maar de ambities om nieuwe kunst te laten zien, zijn groter. De begane grond is niet voor niets ingericht als museumzaal. Mattijssen richt elke twee maanden een nieuwe tentoonstelling in. Regelmatig vraagt hij aan een pas afgestudeerde kunstenaar om speciaal iets te maken.

Het kantoor, dat Mattijssen „moedig en hip” noemt, geeft hem alle vrijheid bij het kiezen van kunstwerken. In 2010 ontstond commotie over een werk van Elspeth Diederix, een foto van een klein naakt meisje in een tuin. Dat was in de tijd dat net Robert M. was opgepakt wegens kindermisbruik. Mattijssen: „Ik heb uitgelegd dat dat er niets mee te maken had. Het was een totaal onschuldige foto van het dochtertje van de kunstenares. Uiteindelijk mocht de foto blijven en werd die zelfs aangekocht als afscheidscadeau voor een van de advocaten.”

Twee jaar geleden wilde Kennedy Van der Laan de eigen medewerkers ook eens de gelegenheid geven om werken mee te nemen die ze zelf mooi vinden. „Dat leverde bijvoorbeeld een oerlelijk, chromen luipaard op”, herinnert Joost Linnemann, partner bij het kantoor, zich. „Het bleek een relatiegeschenk aan een van de advocaten.” Een ander leverde een Fiat 500 in.

Op zakelijk vlak werkt het advocatenkantoor al geruime tijd samen met ING en ABN Amro. Een jurist van ABN Amro, die op bezoek was, bleek secretaris van de kunststichting van de bank te zijn. Hij zag de kunstcollectie van Kennedy Van der Laan en stelde voor om ook eens op kunstzinnig gebied samen te werken. Daarnaast werd ING, ook een klant van het advocatenkantoor, gevraagd mee te doen.

ABN Amro beschikt over 10.000 kunstwerken, ING heeft 15.000 werken. „Het leek ons spannend om die drie collecties te mixen”, zegt Linnemann. De expositie die daaruit ontstond, en die nu te zien is bij het advocatenkantoor, Colourful Minds, is niet alleen bedoeld voor medewerkers en relaties. Ook andere kunstliefhebbers zijn welkom om te komen kijken.

De banken, die de afgelopen tijd vooral bezig zijn geweest de eigen collecties uit te dunnen en momenteel geen budget hebben voor nieuwe aankopen, waren blij met deze mogelijkheid om hun collecties tentoon te stellen. „Wij zoeken voortdurend naar nieuwe mogelijkheden om samen te werken”, zegt Sanne ten Brink, hoofdconservator van ING Art Management. „Zo hangen binnenkort veertig werken van ons in schouwburg Orpheus in Apeldoorn, organiseren we in de zomer een expositie in Huize Frankendael en is de collectie in het najaar te zien in de National Gallery in Praag.”

Van de veertig werken die nu bij Kennedy Van der Laan hangen, zijn vijftien afkomstig van ING, veertien van ABN Amro en tien van het advocatenkantoor zelf. Er hangen veel bekende namen, zoals Roger Raveel, Michael Raedecker, Ger van Elk, René Daniels, Carel Visser, Berend Strik, Daan van Golden en Merina Beekman. Maar ook onbekendere namen. „Een mooie dwarsdoorsnee van de moderne Nederlandse beeldende kunst”, zegt Mattijssen.

Een duidelijk thema heeft de tentoonstelling niet. „Bij het uitzoeken van geschikte werken kwamen we veel kunst tegen die te maken had met reizen en met familie”, zegt Mattijssen. „Maar dat thema hebben we heel ruim geïnterpreteerd.” Zo hangt beneden een groot abstract schilderij van Toon Verhoef, zonder titel, uit de collectie van ABN Amro. Het is een compositie van kammen en letters, gemaakt tussen 1996 en 2001. „Ik heb het vooral gekozen omdat het een stralend en sterk werk is dat hier goed past”, zegt Mattijssen.

Ernaast hangt een figuratief werk uit dezelfde collectie, van Sara van der Heide, getiteld Our ancestors (2000), dat wel duidelijk binnen het thema past: een man staat opgesteld tussen zijn ‘voorouders’, die gezichten van apen hebben. Mattijssen: „Bij ABN Amro waren ze heel blij dat we dit laten zien. Het ligt al heel lang in het depot, medewerkers van de bank vinden het te confronterend om in hun kantoor op te hangen. Maar hier, in het groen van Krijn de Koning, heeft het een centrale plek gekregen.”

‘Colourful Minds’, tot 16 maart bij Kennedy Van der Laan in Amsterdam. Bezoekers kunnen zich aanmelden bij willemijn.herfkens@kvdl.nl.