Moederbedrijf van Unique lijdt onder uitzendcrisis

Uitzendorganisatie USG People, het moederbedrijf van Unique, ondervindt flinke hinder van de de slechte economische situatie in Europa. Vorig jaar leed het in Almere gevestigde bedrijf 211 miljoen euro verlies, dat bleek bij de presentatie van de jaarcijfers vanochtend. Het verlies van USG People, dat ruim 1.200 vestigingen in twaalf landen heeft, bedroeg een jaar eerder nog 37 miljoen euro.

Volgens bestuursvoorzitter Rob Zandbergen zijn de „economische omstandigheden moeilijk”. De omzet daalde vorig jaar met 11 procent naar een kleine 2,9 miljard euro. Het grote verlies komt doordat USG de waarde die het voor bedrijfsactiviteiten in de boeken heeft staan met ruim 200 miljoen euro verlaagde.

Afgelopen jaar moest volgens Zandbergen als een „overgangsjaar” worden gezien. Een nieuwe strategie en samenvoeging van vestigingen zal dit jaar voor betere resultaten zorgen, belooft hij. „In het vierde kwartaal is een groot aantal nieuwe contracten gesloten waarvan we de komende maanden het positieve omzeteffect ondervinden.”

Analist Matthijs Van Leijenhorst van Kepler Capital Markets denkt dat „het dal bereikt is”. Hoewel dit jaar ook niet makkelijk wordt, heeft USG volgens de analist al de juiste kostenbesparingen gedaan. De koers van USG daalde vanochtend licht.

Dat geldt niet voor uitzender Brunel die vanochtend ook met cijfers kwam. Het aandeel van het bedrijf met bijna honderd vestigingen in 34 landen daalde bijna 20 procent nadat bekend werd dat de in de VS geboekte resultaten te rooskleurig zijn voorgesteld.

De opbrengsten van Brunel dat hoogopgeleid personeel uitzendt moesten het afgelopen kwartaal met 16,8 miljoen euro worden verlaagd, het bedrijfsresultaat met 9,7 miljoen. „Een teleurstelling”, zegt topman Jan Arie van Barneveld. Volgens het bedrijf gaven de bestuurders van de Amerikaanse divisie verkeerde cijfers aan het hoofdkantoor in Amsterdam.