Facebook stagneert in Nederland

Nu de groei afvlakt, is er vooral meer nieuwe activiteit op het netwerk nodig om advertentieomzet te laten groeien. De nieuwe zoekmachine moet hiervoor gaan zorgen. Foto AFP / Karen Bleier

De indrukwekkende groeispurt van Facebook in Nederland lijkt afgelopen. Volgens onderzoeksbureau Social Bakers daalde het aantal bezoekers sinds begin dit jaar licht: van 7,6 naar 7,5 miljoen. Het is voor het eerst dat Facebook in Nederland terrein verliest.

Twee jaar geleden telde Facebook nog 4,8 miljoen Nederlanders en stootte daarna concurrent Hyves van de eerste plaats. Hyves verdween naar de achtergrond, maar sinds begin 2012 won ook Facebook weinig nieuwe gebruikers. Volgens Facebooks eigen tellingen zijn er ruim 7 miljoen Nederlanders die maandelijks inloggen. Wereldwijd telt het sociale netwerk ruim een miljard gebruikers. Ook in volwassen markten als de VS en Groot-Brittannië stagneert de groei.

Graph Search moet voor nieuwe activiteit zorgen

Facebook nam gisteren advertentiebedrijf Atlas van Microsoft over voor een onbekend bedrag. Maar er is, nu de groei afvlakt, vooral meer nieuwe activiteit op het netwerk nodig om de advertentieomzet te laten groeien. Een mogelijke oplossing is Graph Search, de nieuwe zoekmachine die momenteel in de VS wordt getest en ook naar Europa komt.

De Nederlandse zoekspecialist Henk van Ess waarschuwt dat Graph Search veel verder gaat dan de huidige zoekmachine. Persoonlijke informatie is makkelijker vindbaar, ook bij mensen buiten de Facebook-vriendenkring. Dat moet de interactie tussen Facebook-gebruikers stimuleren, maar levert ook privacyproblemen op.

Facebook start privacycampagne na lancering nieuwe zoekmachine

Zodra de nieuwe zoekmachine (in Nederland ‘sociogram’) later dit jaar hier beschikbaar is, start Facebook meteen een grote privacycampagne, zegt Arno Lubrun, directeur van Facebook Benelux. Dat moet gebruikers bewust moet maken van wat ze delen. Hoewel Facebook-oprichter Mark Zuckerberg aanhanger is van frictionless sharing – vrijwel alle informatie mag online gedeeld worden - kan Facebook zich geen privacyrel permitteren. Zeker niet in Europa, waar de autoriteiten het sociale netwerk strengere regels opleggen dan in de VS. Facebook lobbyt ondertussen in Brussel voor een Europese privacywet die “innovatie niet onnodig in de weg staat”, aldus Lubrun.

Lees vanmiddag in NRC Handelsblad of in de digitale editie het interview met Arno Lubrun over Facebooks plannen in Nederland.

Henk van Ess maakte kort na de presentatie van Graph Search op 15 januari, al deze video: