Chirurg snijdt beter met uurtje tennis op de Wii

Spelen met de Wii is goed voor chirurgen Je beweegt in 3 dimensies, maar ziet in 2 dimensies wat er gebeurt Net als bij echte operaties

Redacteur medische wetenschap

Na vier weken dagelijks een uur tennissen, tafeltennissen of een vliegsimulatie spelen op een Wii-spelcomputer zijn jonge chirurgen vaardiger in laparoscopische operaties dan collega’s die geen games hebben gedaan. Dat schrijven Italiaanse onderzoekers van de Sapienza-universiteit in Rome vandaag in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.

Bij laparoscopische operaties maakt de chirurg kleine sneetjes in de buikwand van de patiënt, waarna hij met kleine instrumenten in de buik kan opereren. De bediening van de instrumenten gaat via mechanische armpjes en knoppen buiten het lichaam van de patiënt, waarbij de chirurg de bewegingen volgt op een tweedimensionaal scherm. Indirect dus, net als in een virtueel sportspel.

Uit eerder onderzoek was al gebleken dat computerspellen de aandachtsspanne en de oog-handcoördinatie van mensen in het algemeen verbeteren. Dat had ook al de aandacht van chirurgenopleidingen getrokken. In een vergelijkend onderzoek uit 2009 van het Zweedse Karolinska Instituut bleek dat met name driedimensionale schietspellen de snijvaardigheid bevorderen.

Het Italiaanse team onder leiding van hoogleraar chirurgie Adriano Redler vroeg zich nu af of chirurgen niet nog meer gebaat zouden zijn bij een Nintendo Wii-training. Bij een virtueel sportspel op deze console moet een speler immers ook driedimensionale bewegingen maken, waarvan hij het effect bekijkt op een tweedimensionaal scherm – een zelfde soort terugkoppeling als bij een echte laparoscopische operatie.

Blauwe balletjes

De vaardigheid van de deelnemers werd vooraf en achteraf getest met een speciaal ontwikkeld laparoscopisch trainingsapparaat, dat normaal gebruikt wordt bij de opleiding van chirurgen. Daarbij kregen ze bijvoorbeeld de opdracht om blauwe balletjes op het scherm met een blauwe tang op te pakken en in een zakje te stoppen, en de rode balletjes met het rode instrument.

De resultaten waren spectaculair. De 21 chirurgen van de Wii-groep bleken na een maand veel efficiënter en preciezer in hun bewegingen, en het kostte hen aanzienlijk minder tijd om een opdracht te volbrengen. De jonge chirurgen uit de controlegroep bleken de laparoscopische taken na een maand ook beter te kunnen uitvoeren, maar bij lange na niet zo goed als de Wii-groep.

De Italianen schrijven dat ze op basis van hun resultaten nu niet meteen zouden willen aanbevelen dat aankomende chirurgen massaal gaan Wii-en in plaats van een gewone snijopleiding te volgen. Maar, zeggen ze, omdat een Wii veel goedkoper is dan de speciaal ontwikkelde laparoscopische trainingsapparaten zou het wel een mooie aanvulling daarop kunnen zijn. En wie weet ziet de Japanse fabrikant Nintendo brood in een medische toepassing van het spelapparaat.