Utrecht schoolt talenten uit achterstandswijk

Utrecht opent vandaag drie Brede School Academies (BSA) voor talentvolle kinderen uit achterstandswijken. De academies zijn bedoeld voor leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 van het basisonderwijs, die goed kunnen leren maar een achterstand hebben op taalgebied. Vaak gaat het om allochtone kinderen.

Een proef met de BSA in achterstandsbuurt Overvecht is succesvol. Daarom breidt de gemeente het initiatief uit naar de achterstandswijken Zuilen, Ondiep en Hoograven. De voor de BSA geselecteerde leerlingen stromen door naar havo of vwo. De school in Overvecht, waar de proef twee jaar geleden begon, meldt dat de Citoscore van haar leerlingen inmiddels hoger ligt dan het landelijk gemiddelde.

Volgens wethouder Jeroen Kreijkamp (onderwijs, D66), die de drie nieuwe BSA’s vandaag officieel opende, was er eerder voor extra onderwijs vooral aandacht voor kinderen met een leerachterstand, maar vielen talenten met havo- of vwo-potentie buiten de boot. „Deze talenten werden op taalgebied niet bijgespijkerd. Dan redden ze het niet op havo en vwo, terwijl ze wel de capaciteiten hadden. Ontzettend zonde.”

Kinderen die worden geselecteerd voor de BSA krijgen twee dagen in de week na schooltijd extra lessen. Deze gaan over woordenschat, begrijpend lezen en ‘kennis van de wereld’. Basisscholen in de achterstandswijken selecteren de leerlingen. In een persoonlijk gesprek, waar de ouders bij aanwezig zijn, moeten ze laten merken gemotiveerd te zijn.

Arjen Scholte, coördinator van het BSA-project, noemt de oprichting van de drie nieuwe scholen „een mooi succes”. Leerlingen zijn erg gemotiveerd, zegt hij: „Projecten in achterstandswijken zijn vaak gericht op ‘zielige achterstandskinderen’. Daar motiveer je niemand mee. Nu worden ze geselecteerd op hun talent. Dat is een eer, en daar zijn ook ouders trots op. Hun betrokkenheid is, anders dan bij andere projecten, erg groot. Ze komen in maatpak naar de gesprekken over de voortgang van hun kinderen.”

Volgens wethouder Kreijkamp volgt het ministerie van Onderwijs de ontwikkelingen op de voet.