Nettowinst Ahold fors gedaald

De nettowinst van Ahold is in het vierde kwartaal van vorig jaar met ruim 41 procent gedaald. Over het hele jaar kromp de nettowinst met bijna 19 procent. Dat heeft het supermarktconcern vanochtend bekendgemaakt.

Vorig jaar boekte Ahold een nettowinst van 827 miljoen euro, waar dat een jaar eerder nog 1,02 miljard was. In het vierde kwartaal daalde de winst tot 158 miljoen euro, ten opzichte van 270 miljoen in dezelfde periode een jaar ervoor.

De omzet van Ahold is wel gestegen, bleek in januari toen het bedrijf zijn omzetcijfers naar buiten bracht: vorig jaar ging het om 32,8 miljard euro, een stijging van 8,5 procent tegenover 2011. In het vierde kwartaal bedroeg de omzet 7,8 miljard, 7,5 procent meer dan een jaar eerder.

Bestuursvoorzitter Dick Boer beklemtoonde vanochtend „het goede nieuws”, dat de operationele winst in het laatste kwartaal wél was gestegen: met ruim 4 procent.

Dat de nettowinst fors is afgenomen, heeft volgens Boer diverse oorzaken. Zo moest het supermarktconcern vele miljoenen afschrijven op zijn activiteiten in Slowakije, moest het flink bijstorten in het Amerikaanse pensioenfonds en kostte het ontwikkelen van een softwaresysteem waarmee Ahold op lange termijn kosten wil besparen veel geld. Deze factoren drukten de winst met bijna 200 miljoen euro.

Boer blijft „voorzichtig” met zijn verwachtingen voor 2013, zei hij. Hij verwacht opnieuw moeilijke marktomstandigheden. Om die reden richt Ahold zich in de VS op de uitbreiding van de goedkopere huismerken. Verder blijft Ahold kosten besparen. Het bezuinigingsprogramma waarmee het bedrijf 350 miljoen euro wilde besparen tussen 2012 en 2014, loopt zo goed, dat Ahold nu denkt 600 miljoen te kunnen besparen.

Zowel in Europa als in de VS koopt de consument meer online, constateert Boer. Vorig jaar opende het supermarktconcern afhaalpunten, in de winkels en op parkeerterreinen. Er komen meer van deze afhaalpunten, beloofde Boer, maar hij noemde geen aantallen.