Beste tv in nieuw jaar

In de maanden januari en februari was het dringen om een plaatsje in de top-5 van alleen al in genre moeilijk vergelijkbare programma’s. De gemiddelde kwaliteit was hoog, alleen de dramaproducties vertoonden na enige topjaren een klein dipje.

Zowel De ontmaskering van de vastgoedfraude (VPRO) als Freddy, leven in de brouwerij (TROS), beide waar gebeurd, struikelde over een knullig scenario en zwakke bijrolacteurs. Het kijkcijfersucces Divorce (RTL4) was wel goed, maar ook een beetje eenduidig, zonder de absurditeit van het verwante Gooische Vrouwen of het raffinement van het deze week begonnen Volgens Robert (VARA).

De educatieve reisprogramma’s met een prominente gids blijven een vaste waarde. Van Bihar tot Bangalore (VPRO) met Jelle Brandt Corstius en Shot on Location (VPRO) met Tom Barman bleven net buiten de eerste vijf, wegens een zekere vrijblijvendheid, ook in de presentatie.

Ook het nieuwe seizoen van 24 uur met (VPRO) haalde het bijna, ondanks de eerlijke, weinig flatteuze gesprekken met Willem Nijholt en Özcan Akyol.

5. ’t Schaep in Mokum (KRO). Derde seizoen van cultvariant op klassieke Jordaanserie is weer beter dan de vorige. Vooral shownummers van hits uit de jaren 80 met aangepaste Nederlandse teksten bereiken regelmatig een bewonderenswaardig niveau.

4. 5 jaar later (NTR). Gesprekken van Jeroen Pauw met enkele van de bekendste mediagezichten, naar aanleiding van discreet ingeblikte voorspellingen die ze vijf jaar eerder deden, is een goede nieuwjaarstraditie. Pauw interviewt alleen beter dan met Witteman samen, getuige vooral het onderhoud op het scherpst van de snede met Bram Moszkowicz en Matthijs van Nieuwkerk.

3. Verborgen verleden (NTR). Als je de genealogische naspeuringen van BN’ers vergelijkt met die in de Britse en Amerikaanse Who Do You Think You Are? (beide BBC), dan is deze versie zeker niet slechter. Heimelijk genoegen, ondanks voorspelbaarheid.

2. De Gouden Eeuw (NTR/VPRO). Bij vlagen briljante, maar steeds degelijke en goed vertelde geschiedenisles, met relevantie voor het huidige Nederland in identiteitscrisis. Geleidt veel nieuwe deskundigen met prettige mediavaardigheden voor.

1. De hokjesman (VPRO). Pastiche op ouderwetse volkenkunde slaat precies de goede toon aan bij het in kaart brengen van schuwe minderheden als antroposofen, mariniers en Molukkers. Trucje van Michael Schaap en regisseur Jurjen Blick werkt net iets beter dan Michiel van Erps tongue in cheek in het vergelijkbare Hollands Welvaren (VPRO).