Topman Sanoma in NRC: te veel betaald voor SBS als de cijfers zo blijven

AMSTERDAM - Sanoma Media-topvrouw Eija Ailasmaa (M), Dick Molman, directeur Sanoma Media Nederland (R) en John de Mol, eigenaar van de Talpa Media Group geven woensdag een toelichting op de overname van SBS. De Finse uitgever Sanoma en Talpa nemen SBS Nederland over van de huidige eigenaar, de Duitse mediagroep ProSiebenSat.1. ANP FREEK VAN ASPEREN
AMSTERDAM - Sanoma Media-topvrouw Eija Ailasmaa (M), Dick Molman, directeur Sanoma Media Nederland (R) en John de Mol, eigenaar van de Talpa Media Group geven woensdag een toelichting op de overname van SBS. De Finse uitgever Sanoma en Talpa nemen SBS Nederland over van de huidige eigenaar, de Duitse mediagroep ProSiebenSat.1. ANP FREEK VAN ASPEREN Dick Molman (rechts) tijdens de bekendmaking van de overname van SBS door Sanoma en Talpa in 2011. Links Talpa-eigenaar John de Mol en midden Eija Ailasmaa, mediatopvrouw van Sanoma. Foto ANP / Freek van Asperen

Sanoma heeft te veel betaald voor SBS, als de prestaties van de tv-zenders niet verbeteren. Dat zegt Dick Molman, topman van het bedrijf, in een interview met NRC Handelsblad. Sanoma kocht SBS anderhalf jaar geleden samen met Talpa voor een kleine miljard euro.

Molman:

“De cijfers zijn teleurstellend. De resultaten van de tv-zenders voldeden niet aan onze verwachtingen.”

Volgens Molman is dat zowel voor Sanoma als voor de andere aandeelhouder Talpa “een probleem”. Sanoma wordt geplaagd door de crisis op de advertentiemarkt, en door tegenvallende kijkcijfers van zender SBS 6. Molman staat nog wel achter de aankoop, omdat die past in het “langetermijnverhaal” van Sanoma.

Sanoma begon als tijdschriftuitgever, maar omdat de oplagen van tijdschriften al decennia onder druk staan, heeft het bedrijf zich breder ontwikkeld. Behalve in websites en televisiezenders investeert het inmiddels ook in op het oog branchevreemde activiteiten: start-ups als fashion chick (online kledingverkoop) en trulyyours (een bedrijf in dozen met beautyproducten).

Lees vanmiddag in NRC Handelsblad het volledige interview met Molman. Abonnees kunnen het stuk ook lezen in de digitale editie.