Humor helpt vleeseters aan de vegaburger

Een campagne van een Vlaamse studente om carnivoren 40 dagen minder vlees te laten eten, blijkt ongewoon succesvol. „Het is een actie waar je moeilijk tegen kunt zijn.”

„Dagen zonder Vlees is een actie door en voor vleeseters.” Zo opent de website van de campagne die Vlaanderen de afgelopen drie jaar tussen Aswoensdag en Pasen succesvol stimuleerde vegetarisch te eten. Dit jaar probeert de 24-jarige Vlaamse Alexia Leysen ook Nederlanders ervan bewust te maken wat hun vlees- en visconsumptie betekent voor het milieu.

In navolging van bekende Vlamingen als Wim Helsen en Philippe Geubels verminderen bijvoorbeeld Paulien Cornelisse, Huub Stapel en Youp van ’t Hek veertig dagen de hoeveelheid dier op hun bord. Gisteren motiveerde Janneke Vreugdenhil late instappers met een recept in deze krant.

„Als je je aanmeldt, wordt niet verwacht dat je de hele periode geen vlees of vis eet. Je bepaalt zelf in welke mate je je vlees- en visconsumptie vermindert. Voor iemand die dagelijks vlees eet, is een dag minderen per week al goed”, vertelt Leysen.

Nadat je je hebt ingeschreven op de site van de campagne, vul je op een kalender in wanneer je een dag vegetarisch hebt geleefd. Een meter telt de ‘vegetarische dagen’ van alle deelnemers bij elkaar op en bepaalt de ecologische besparing die dat oplevert. Volgens cijfers van milieuorganisatie Ecolife zorgt een vegetarische Belg of Nederlander per dag voor een besparing van 1.100 liter water (ongeveer tien baden) en 2,1 kilo broeikasgas – vergelijkbaar met 15 kilometer autorijden).

Leysen, zelf evenmin vegetariër, begon zich drie jaar geleden zorgen te maken over de enorme impact van vleesproductie op het milieu nadat ze er verschillende publicaties over had gelezen. Ze stuurde een „een vrij pamflettistisch, maar toch humoristisch” bericht naar haar kennissen. Hierin riep ze hun op samen met haar veertig dagen minder vlees te eten en somde daartoe wat argumenten op. Zo meldde ze dat „vlees een inefficiënte manier van voeden is: voor de productie van een kilo vlees heb je negen kilo graan of soja nodig”. Ze vroeg haar oproep verder te verspreiden. Leysen: „Voor ik het wist hadden 13.000 mensen via Facebook laten weten dat ze mee zouden doen. Waarschijnlijk zaten daar veel echte vegetariërs bij.” Ze richtte vervolgens een website op waarop mensen konden melden dat ze meededen en vroeg enkele bekendheden de campagne te steunen.

Het idee is niet nieuw: carnivoren vragen een afgebakende periode geen vlees of vis te eten om hen kennis te laten maken met alternatieve voeding en bewust te maken van het aantal dieren dat ze consumeren. Zo had je in Nederland al de vegachallenge-campagne. Verrassend is wel de enorme respons op deze actie in Vlaanderen. In talrijke media, zoals op nieuwssite deredactie.be, houden mensen dagboeken bij over ‘hun vegetarische ervaring’, bedrijven schrijven zich als groep in en houden scores bij, en bekende gezichten komen zonder aansporing steun betuigen aan het initiatief. Leysen: „Veel anti-vleescampagnes worden georganiseerd door vegetariërs en hebben iets belerend. Ik probeer het leuk te houden, mijn spotjes zijn wat onnozel, ver van de geitenwollensokkensfeer.”

Verder denkt ze dat de persoonlijke aanpak aanspreekt; Leysen studeert nog (theaterregie in Maastricht) en organiseert de hele campagne in haar vrije tijd. „Er zit geen organisatie achter en er verdient niemand geld aan. Ik heb enkel een sponsor die de website financiert. Voor de rest doe ik alles zelf, van het geven van radio-interviews tot het zoeken van de recepten op de website.” Tot slot spreekt de vrijblijvendheid volgens haar aan. „Je bepaalt zelf hoe ver je gaat, het is iets waar je moeilijk tegen kunt zijn.”

De keuze om de veertig dagen samen te laten vallen met de vastenperiode is niet religieus geïnspireerd. „Ik vond het handig een bestaand kader te gebruiken, een afgebakende periode waarin mensen in België, los van religie, sneller wat extra moeite doen voor iets waar ze anders niet aan toekomen.” Ze merkt dat een duidelijk omlijnde periode goed werkt. Je zorgt voor een groepsgevoel, dat werkt stimulerend.

Iets meer dan 13.000 vleeseters gaven zich dit jaar al op. Maar veel mensen volgen de actie zonder zich in te schrijven, zoals Huub Stapel. „Ik heb deze week driemaal vegetarisch gegeten, vaker dan normaal. Vooral het feit dat je je meer bewust wordt van wat je eet, spreekt me enorm aan.”

Paulien Cornelisse geeft toe toch al nauwelijks vlees te eten en deelname dus niet moeilijk te vinden, hoewel ze nu tijdelijk ook vis mindert. „Er worden dieren doodgemaakt voor een matige saté in een eetcafé die je net zo goed had kunnen overslaan.”

Aanmelden kan nog op dagenzondervlees.nl