Het nieuwe Philips: geen ‘electronics’ en een dubbele bonus

Onder leiding van de nieuwe topman Frans van Houten verloor Philips zijn tv’s en cd-spelers. Straks verdwijnt zelfs het woord ‘Electronics’ uit de officiële naam van Philips. Met een voorstel voor een nieuwe naam – Koninklijke Philips Electronics N.V. wordt ‘Koninklijke Philips’ – sluit het Nederlandse technologiebedrijf een tijdperk af: het verkoopt geen consumentenelektronica meer, en concentreert zich op medische toepassingen, verlichting en huishoudelijke artikelen.

Frans van Houten was een van de architecten van het nieuwe Philips: hij stootte vorig jaar de verlieslijdende tv-divisie af, dit jaar moet ook de Lifestyle Entertainment-tak wijken. Er staan nog wel tv’s en radio’s met een Philips-merk in de winkel, maar die worden gemaakt door bedrijven uit Japan en China.

De aandeelhouders van Philips beslissen in mei over de voorgestelde naamswijziging. De tien jaar oude slogan Sense and simplicity zal ook voor 2014 veranderen, bevestigt een woordvoerder. Wat de nieuwe bedrijfskreet wordt, is nog niet bekend. Tot 2004 was de slogan Let’s make things better.

De prestaties van het technologiebedrijf zijn vorig jaar verbeterd, en vandaar dat Van Houten zijn bonus over 2012 verdubbeld ziet tot 1,3 miljoen euro, zo blijkt uit het gisteren verschenen jaarverslag. De bonus komt bovenop zijn reguliere salaris van 1,1 miljoen euro. De hoogte van de bonus hangt bij Philips voor tachtig procent af van de financiële resultaten en voor twintig procent van het behalen van doelstellingen voor duurzaamheid. Dat de bonus dit jaar hoger uitpakt, komt volgens het beloningscomité doordat het bedrijf beter presteerde dan de doelstellingen.

Philips boekte vorig jaar een 9 procent hogere een omzet van 24,8 miljard. Philips behaalde een winst van 231 miljoen, terwijl in 2011 nog een verlies werd geboekt van 1,3 miljard euro.