Cage met borrelbuiken en barok

Klassiek

Een dag met John Cage door Slagwerk Den Haag, Barokorkest B’Rock e.a. Gehoord: 23/2, De Doelen R’dam****

De honderdste geboortedag van John Cage werd vorig jaar al groots gevierd in het Holland Festival. De Doelen verlengde het feest nu door zaterdag een Dag met Cage te programmeren, met een dobbelsteenlezing, champignonsoep (Cage was zelf een paddenstoelenkenner) en voortreffelijk uitgevoerde muziek.

Slagwerk Den Haag speelde het programma Double Music, geïnspireerd op het gelijknamige stuk dat Cage en Lou Harrison in 1950 gezamenlijk, maar afzonderlijk van elkaar schreven. In navolging daarvan hebben zeven componistenduo’s nieuw werk voor slagwerk gemaakt, met een divers, steeds spannend resultaat.

Arco van Oscar Bettison en Pete Harden bood een surround-ervaring van metalen geschraap en gerinkel, zo zacht dat kuchjes en borrelende magen deel uit gingen maken van de muziek – heel Cageiaans.

Peter Adriaansz en Maarten Altena creëerden met TWOMB juist een stevig groovende drumband – maar dan wel een waarvan de verschillende onderdelen voortdurend ten opzichte van elkaar verschuiven.

’s Avonds speelde het Vlaamse barokorkest B’Rock met violist Rodolfo Richter een in elkaar geschoven combinatie van Vivaldi’s Vier jaargetijden en Cage’s Strijkkwartet, dat eveneens uit vier op de seizoenen geënte delen bestaat.

De aanleiding voor deze ‘Acht jaargetijden’ vormde een speelaanwijzing van Cage zelf, waarin hij vraagt om een lichte toon zonder vibrato. Klavecinist en B’Rock-leider Frank Agsteribbe bedacht dat dat klankideaal het best gerealiseerd kan worden op darmsnaren en bewerkte het Kwartet voor zijn strijkers.

Het resultaat bleek wonderlijk: Vivaldi’s natuurschildering klonk opeens avant-gardistisch en Cage’s tastende introvertie bleek een onvervalste barokdans in zich te bergen.