Tabletverkoop overtreft pc’s

Nederlanders geven meer geld uit aan tablet pc’s dan aan gewone computers en notebooks samen. Dat blijkt uit de laatste cijfers van onderzoeksbureau GfK Retail.

De tablet pc, een productgroep die nieuw leven werd ingeblazen door de Apple iPad, is populair als ‘tweede scherm’ tijdens het tv-kijken en handzaam apparaat met aanraakscherm om te surfen, mailen en gamen. Afgelopen december – de feestmaand – werd een mijlpaal bereikt: Nederlandse consumenten gaven meer uit aan tablet pc’s dan aan alle pc’s en notebooks bij elkaar.

In totaal werden vorig jaar 1,8 miljoen tablet pc’s verkocht, hoofdzakelijk iPads en Android tablet-pc’s. In het vierde kwartaal groeide de omzet aan IT-producten tot 975 miljoen euro, 3 procent meer dan het jaar ervoor. Over het hele jaar gaven Nederlanders 3,6 miljard euro uit aan IT-producten (4,6 procent meer ten opzichte van een jaar eerder).

Het terugvallen van de pc-verkopen is een grote zorg voor traditionele IT-producenten. Softwaremaker Microsoft probeert aansluiting te vinden bij de touchscreen-trend met Windows 8, dat in oktober 2012 geïntroduceerd werd.

Volgens GfK-onderzoekster Tessa Holzenbosch wordt Windows 8 door Nederlandse consumenten echter minder snel omarmd dan Windows 7, dat drie jaar geleden op de markt kwam.

De groeiende vraag naar gadgets met een aanraakscherm heeft ook gevolgen voor de verkoop van randapparatuur. Volgens GfK worden er bijvoorbeeld beduidend minder losse computermuizen verkocht. Daarentegen vliegen de draadloze toetsenborden wel de winkel uit, net als draadloze muziek- en videosystemen. Wie eenmaal een tablet heeft, investeert ook meteen fors in nieuwe accessoires.

De belangrijkste concurrent voor de iPad is Google, wiens Android-besturingssysteem op de tablets van Samsung, Asus en Acer te vinden is. Google introduceerde gisteren ook een eigen notebook met aanraakscherm. Dat draait echter op een ander besturingssysteem, Chrome OS.