Amerikaan tegen Fransman: we zijn niet gek

Zaken doen met Fransen? Volgens de Amerikaanse ondernemer Maurice Taylor ontbeert het de Fransen aan gevoel voor ondernemerschap.

Protesten in Parijs tegen de voorgenomen sluiting van de betreffende Goodyear-fabriek in Amiens.
Protesten in Parijs tegen de voorgenomen sluiting van de betreffende Goodyear-fabriek in Amiens. Foto Reuters

In een beleefde brief had de Franse minister Arnoud Montebourg aan het Amerikaanse bandenbedrijf Titan gevraagd of het wellicht belangstelling zou hebben voor de overname van een met sluiting bedreigde fabriek van Goodyear in het Noord-Franse Amiens. „Hoe gek denkt u dat wij zijn?”, luidde het duidelijke antwoord van algemeen directeur Maurice Taylor. Zijn giftige brief, op 8 februari geschreven en deze week uitgelekt naar het zakendagblad Les Echos, heeft in Frankrijk nieuwe discussie losgemaakt over het ondernemingsklimaat.

Goodyear, schrijft Taylor, heeft vier jaar lang geprobeerd de fabriek in Amiens te redden „maar de Franse vakbonden en de Franse overheid deden niets dan praten”. De volgens Taylor goed betaalde werknemers van Goodyear zouden slechts drie uur per dag werken en de rest van hun tijd aan pauzes en praten besteden. Dat is „de Franse manier” zouden vertegenwoordigers van de vakbond hem tijdens een bezoek aan Amiens hebben uitgelegd.

Voor de conservatieve en liberale oppositie in Frankrijk was de uitbarsting van Taylor na eerdere ophef over de voorgestelde (maar gesneefde) rijkenbelasting nieuw bewijs dat de regering-Hollande investeerders afschrikt. Minister Montebourg lag afgelopen jaar onder vuur toen hij dreigde twee hoogovens van staalgigant Arcelor Mittal in het oosten van het land te nationaliseren. Volgens voormalig Sarkozy-minister Nathalie Kosciusko-Morizet straalt Montebourg uit dat Frankrijk „een instabiel land” is „dat niet open staat voor ondernemerschap”.

Titan-directeur Taylor, bijgenaamd ‘The Grizz’, heeft een zekere reputatie. In 1996 kreeg hij in de VS enige bekendheid door zijn deelname aan de Republikeinse voorrondes voor de presidentsverkiezingen. In zijn boek Kill all the lawyers – and other ways to fix the government deed hij verslag van zijn mislukte poging. Hij had het eerder ook al eens op de Fransen gemunt. „Een Michelin-band onder een tractor is als een baret op een cowboy”, zei hij in een filmpje van Titan dat poogde Amerikaanse boeren ervan te weerhouden Franse banden te kopen.

Andersom schreef hij nu in zijn brief aan Montebourg, verantwoordelijk voor de campagne ‘Made in France’, dat de Franse boer slechts „goedkope banden” wil en dat Titan die vanuit China of India, met arbeidsloon van „minder dan een euro per uur”, kan leveren. „Over vijf jaar kan Michelin geen banden meer in Frankrijk produceren.”

Zijn beweringen werden gisteren gestaafd door het Franse achtuurjournaal op France 2. De stelling dat in de Goodyear-fabriek in Amiens gemiddeld maar drie uur per dag gewerkt wordt, bleek te kloppen. Door overproductie heeft het bedrijf het aantal werkuren teruggeschroefd, zonder mensen te ontslaan, want de radicale vakbond CGT houdt iedere verandering tegen. Een andere Goodyear-vestiging die wél met een herstructurering akkoord ging, hoeft zijn poorten niet te sluiten.

In een antwoord aan Taylor wijst minister Montebourg erop dat 20.000 buitenlandse bedrijven, waaronder 4.200 Amerikaanse, in Frankrijk actief zijn, onder andere vanwege de „kwaliteit en de productiviteit van Franse arbeidskrachten”. Hij neemt het op voor de vakbonden die juist een veel bejubeld akkoord met de werkgeversorganisaties hebben gesloten. Wat hij niet schrijft is dat juist de „crazy union” CGT, waar Taylor zijn pijlen op richtte, heeft geweigerd dat akkoord te tekenen.