Wolters Kluwer profiteert van 'big data'

In het computertijdperk is geld te verdienen met wolken van informatie. Analyse van big data is een nieuwe markt.

Duizenden nieuwe financiële regels, aangescherpte wetteksten, elektronische patiëntengegevens. Big data is niet langer louter iets voor computerdeskundigen. Ook accountants, artsen en advocaten hebben te maken met de explosief groeiende berg van gegevens die computersystemen continu uitspugen. Maar gelukkig is de een z’n probleem de ander z’n markt.

Wolters Kluwer heeft de analyse van big data tot een van zijn kernactiviteiten benoemd. En daarin groeit het informatieconcern, bleek vanochtend uit de jaarcijfers. Die groei zit vooral in de Verenigde Staten. In Europa heeft Wolters Kluwer nog steeds veel last van de economische crisis. „Wij verwachten dat de omstandigheden in Europa ook in 2013 zwaar blijven”, meldde bestuursvoorzitter Nancy McKinstry vanochtend. „Maar we zijn vol vertrouwen dat onze digitale activiteiten wereldwijd goed blijven presteren.”

De volgende fase voor het softwarebedrijf – zoals we Wolters Kluwer nu zien – is data-analyse, zei McKinstry al in oktober. „We leggen bloot hoe klanten productiever kunnen werken. Die inzichten zijn heel waardevol.” Data-analyse, zei ze, is de volgende arena waarin we enkele gerichte overnames zullen doen.

Wat betekent data-analyse in de praktijk? Het Nederlandse informatieconcern verkoopt bijvoorbeeld software aan grote bedrijven waarmee die hun juridische kosten kunnen beheren. Wat betalen wij aan advocatenkantoren voor welke zaken? Dat is op zich al nuttige informatie voor veel ondernemingen.

Dergelijke historische gegevens kun je vervolgens analyseren en daarmee kan je antwoord geven op de toekomstige vraag welk kantoor je het beste kunt inhuren als je bijvoorbeeld een arbeidsgeschil hebt met een werknemer, in een bepaalde staat in de VS. En wat zo’n jurist moet kosten. Voor Wolters Kluwer is deze ‘hitparade’ van advocatenkantoren een van de snelst groeiende gebieden van data-analyse.

„Juridische tarieven zijn vaak weinig transparant”, aldus Nancy McKinstry in oktober. „Wij helpen bedrijven hun bestedingen te optimaliseren.” Zo helpt het concern ook accountants met de implementatie van strengere financiële regelgeving voor banken als gevolg van de crisis en vertrouwen artsen op de (mobiele) apps van het concern die allerlei patiëntgegevens combineren over bloed, temperatuur, medicijngebruik. In sommige ziekenhuizen loopt de dokter al met een iPad met Wolters Kluwer-apps langs het bed.

Vertrouwen, dat is wat het concern graag wil uitstralen. Onder meer via de nieuwe tagline, de reclameregel onder elke uiting: When you have to be right. Alle bedrijfsonderdelen van het concern wereldwijd heten binnenkort ook Wolters Kluwer.

Vorig jaar zag het concern zijn omzet 7 procent stijgen tot 3,6 miljard euro; 74 procent daarvan is digitaal. De winst ging van 118 naar 321 miljoen euro. De resultaten waren iets beter dan analisten verwachtten. De medische tak, goed voor 21 procent van de omzet, groeide het sterkst. Legal & regulatory blijft het grootste bedrijfsonderdeel, 41 procent van de omzet, maar groeide het minst. Financieel directeur Boudewijn Beerkens vertrekt naar het Nederlandse familiebedrijf SHV en wordt opgevolgd door Amerikaan Kevin Entricken. Die is nu financieel directeur van Wolters Kluwer Health en heeft daar mede gezorgd voor een forse herstructurering bij de voorheen kwakkelende divisie.