'Timing is cruciaal'

Frans van Gestel, producent van onder meer Alles is familie, over de genomineerden voor Beste Film: „De Oscar voor Beste Film gaat naar de producent omdat hij bij het hele proces betrokken is. In het Amerikaanse studiosysteem is dat echt van het eerste idee tot de final cut. De producent zoekt financiers, kiest de regisseur en acteurs en zorgt ervoor dat de draaiperiode soepel verloopt. De eindverantwoordelijkheid ligt bij hem, soms draagt hij ook een financieel risico.

„Timing is voor een producent heel belangrijk. Hij moet de markt aanvoelen, zowel het publiek als de financiers. Een film die vijf jaar geleden geweldig was, zou op dit moment kunnen floppen.

„Het werk van een producent is niet altijd zichtbaar in het eindproduct. En goede film kan slecht geproduceerd zijn en andersom. Het kan gebeuren dat je een prachtig verhaal hebt en precies de juiste regisseur vindt. Je cast is geweldig en de draaiperiode verloopt perfect. Iedereen helemaal blij. Tot je in de montagekamer erachter komt dat het toch niet werkt. Soms zit er gewoon geen magie in het materiaal. Dat laatste beetje, die magie dat alles op zijn plek valt, dat kun je niet kopen of voorspellen. Die onzekerheid blijft altijd.

„Dit jaar is Lincoln waarschijnlijk de grootste kanshebber. De film gaat over de ontstaansgeschiedenis van het huidige Amerika. Dat spreekt de leden van de Academy aan, die zijn meestal wat ouder en een beetje patriottistisch. Verder is Daniel Day-Lewis een fantastisch acteur en Spielberg is ook geliefd. Kortom: Lincoln voldoet aan alle voorwaarden.

„Persoonlijk zou ik natuurlijk Amour kiezen. Ik vind Haneke fantastisch. Hij filmt compromisloos en is niet bang voor ongeliefde, moeilijke onderwerpen. Daarmee weet hij toch een steeds breder publiek aan te spreken. Amour heeft vier Oscarnominaties. Dat is voor een Europese arthousefilm al de hoofdprijs.”