‘Moraal is bepalend’

Animatiefilmer Rosto over de genomineerden voor Beste Animatiefilm: „Voor inventiviteit en originaliteit moet je niet bij de Oscars zijn. De Oscars zijn een Hollywoodfeestje. Het gaat om vakmanschap, toegankelijkheid, de bekroonde films zijn altijd lichtelijk sentimenteel, en hebben een bepaalde moraal. De kwaliteit verschilt per jaar, met name bij de korte films. Je hebt jaren dat Disney en Pixar de koers bepalen en jaren dat er ook nog wat onbekendere, onafhankelijkere titels bij zitten. Dat is dit jaar het geval. Bij de lange animatiefilms wordt alles gedomineerd door Hollywood. Als er dan opeens zoals in 2007 zo’n film als Persepolis tussen zit, is dat echt een aardverschuiving.

„De gedoodverfde kanshebbers van dit jaar, en dan gaat het dus helemaal niet om wat de beste film is, want ze zijn allemaal niet zo best, zijn Brave en Wreck-It Ralph. Pixar en Disney zijn dé animatiestudio’s, al is het in feite natuurlijk één bedrijf. De kans dat het Wreck-It Ralph wordt is nog net ietsje groter omdat men misschien nog wat morele steun wil geven aan Disney, omdat die eindelijk weer eens iets hebben weten te maken wat de schijn heeft van een goede film en het ook nog eens goed doet aan de kassa. Opvallend is dat beide studio’s dit jaar van hun geijkte patronen zijn afgeweken. Disney heeft altijd de meisjes en de prinsesjes en Pixar de buddymovie, en dat is nu dus andersom.

„Drie van mijn films zijn door Nederland ingezonden voor de Oscar voor Beste Korte Animatie: Anglobilly Feverson (2002), Jona/Tomberry (2005) en The Monster of Nix (2011). Mijn partner Suzie Templeton heeft er eentje gewonnen voor Peter and the Wolf in 2006. Zelfs die film vonden sommige Amerikanen nog iets te ingewikkeld.

„Een Oscar of Oscarnominatie is van belang als je als jonge maker je visitekaartje in Amerika wilt afleveren. Het is de grootste prijs die er is. Veel mensen denken dat een Oscar direct van God komt. Maar je moet je afvragen wat je wilt met een ingezonden film. Hollywood is een studiosysteem, en daar zitten ze echt niet te wachten op auteurs.”