Ingecheckt, maar bij de foute paal

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: verkeerd ingecheckt op perron en DHL.

NOVUM20:STORING OV CHIPKAART VOORBIJ:DEN HAAG;10JAN2012-De technische storing bij het opladen van OV-chipkaarten is voorbij. Reizigers kunnen hun bestellingen weer opladen. "Alles functioneert weer", zegt een woordvoerder van kaartuitgever Trans Link Systems (TLS) dinsdag. Foto: een incheckpunt voor de OV-Chipkaart. (ov chip kaart, chipaart, ns)Novum/bm/str.Bart Maat
NOVUM20:STORING OV CHIPKAART VOORBIJ:DEN HAAG;10JAN2012-De technische storing bij het opladen van OV-chipkaarten is voorbij. Reizigers kunnen hun bestellingen weer opladen. "Alles functioneert weer", zegt een woordvoerder van kaartuitgever Trans Link Systems (TLS) dinsdag. Foto: een incheckpunt voor de OV-Chipkaart. (ov chip kaart, chipaart, ns)Novum/bm/str.Bart Maat Novum BART MAAT

Jan Mars checkte in op het perron van station Ede-Wageningen en stapte in de trein naar Amersfoort. Een kort ritje, met Connexxion, à 3,70 euro.

Bij de kaartcontrole blijkt dat Mars niet is ingecheckt bij Connexxion, maar bij NS. En dus krijgt hij een boete van 35 euro bovenop de ritprijs. Tot zijn grote woede. Niet alleen omdat hij behandeld zou zijn „als een gezochte recidivist”, maar ook om de in zijn ogen „buitenproportionele” boete én omdat hij geen enkele mogelijkheid had om in beroep te gaan.

Mars: „Ik maakte bezwaar, maar de reactie van Connexxion behelsde niets meer dan: u hebt niet ingecheckt en u moet betalen. En dat een keer of vier.”

De situatie op station Ede-Wageningen is „hartstikke onduidelijk”, zegt Mars.

Een Connexxion-woordvoerder erkent dat. „De NS-paal en de Connexxion-paal staan pal naast elkaar. Dus het komt nogal eens voor dat een reiziger zich, in de haast, vergist.” Die reizigers worden verwezen naar de website, waar zij restitutie kunnen vragen. „Daar gaan wij coulant mee om.”

Ook Mars krijgt zijn geld terug. „Al staan wij volkomen in ons recht”, beklemtoont de woordvoerder. „Als iemand niet incheckt, volgt een boete.”

Overigens overwegen Connexxion en NS de palen wat verder uit elkaar te zetten. Dan is de coulanceregeling ook niet meer nodig.