‘Ik mis The Master’

Cameraman Hoyte van Hoytema over de genomineerden voor Beste Camerawerk: „Het zijn de usual suspects, deze genomineerden. Maar op zich wel een terechte keus. Misschien had The Master erbij gemogen. Heel bijzonder, en geschoten op 70 mm, wat toch een soort antidigitaal statement is: duur en compromisloos, terug naar ouderwetse kwaliteit.

Roger Deakins (Skyfall) is de Oscar al negen keer misgelopen, dit is zijn tiende nominatie. Hij wordt in vakkringen heel erg gewaardeerd omdat hij zichzelf steeds vernieuwt: typisch voor hem is dat hij zich op gevorderde leeftijd nog bekeert tot digitale film. Deakins heeft bijna alle films van de Coens gedraaid. Maar voor mij is zijn meesterwerk The Assassination of Jesse James in 2007: elk shot van die film is prachtig, poëtisch, zonder goedkope trucs. Hij verdient echt een ere-Oscar, maar Skyfall is nu juist weer niet zo heel bijzonder.

Vakmensen dragen de vijf Oscarnominaties voor, maar de hele Academy kiest daarna de winnaar. Niet-vakmensen hebben iets minder oog voor wat visueel moeilijk, origineel of consequent is en stemmen eerder op films waar de cinematografie opvallend aanwezig is. Dat kan Claudio Miranda in de kaart spelen met Life of Pi. Dat zijn wonderlijke, spectaculaire beelden die nogal losstaan van de realiteit. En in 3D. Lastig bij dit soort films is wel dat men vaak cinematografie beloont maar eigenlijk onder de indruk is van de 3D-animatie. Robert Richardson (Django Unchained) heeft al drie Oscars gewonnen en werd nog zes keer genomineerd. Hij werkte met Martin Scorsese, Oliver Stone en Quentin Tarantino en heeft een heel herkenbare stijl. Kleurrijk, diep, veel belichting van boven. Je ziet dat hij gewend is groots te werken. Eerlijk gezegd: ik ben er een beetje op uitgekeken.

„Persoonlijk geloof ik dat Janusz Kaminski, de vaste cameraman van Steven Spielberg, zijn derde Oscar wint voor Lincoln. Lincoln gaat over een iconische president en de film oogt klassiek, maar Janusz weet er toch een soort rauwheid in te leggen.”