'Haneke wint zeker'

De Poolse regisseur Agnieszka Holland over de genomineerden voor Beste Niet-Engelstalige Film: ,,Zelf ben ik twee keer genomineerd in de categorie beste niet-Engelstalige film: voor Bittere Ernte in 1985 en afgelopen jaar voor In Darkness. Beide keren greep ik ernaast. Afgelopen jaar was A Separation uit Iran onoverwinnelijk. Als ik dit jaar genomineerd zou zijn, zou ik ook niet winnen. Zonder de andere films in de categorie beste buitenlandse film te hebben gezien, weet ik dat Amour dit jaar de Oscar zal winnen en ook verdient te winnen.

„Michael Haneke is de belangrijkste filmmaker van dit moment en zou meer erkenning in Amerika moeten krijgen. Elke film die hij maakt belicht een essentieel aspect van het menselijk bestaan en hij doet dat zonder compromissen te sluiten. Haneke geeft geen eenduidige antwoorden zoals vaak van filmmakers wordt verwacht. Amour is genomineerd in vier andere Oscarcategorieën: uitzonderlijk voor een niet-Engelstalige film.

„Deze Oscarcategorie is noodzakelijk om niet-Engelstalige films te introduceren bij het Amerikaanse publiek. Zonder prijzen als deze vind je geen wereldwijd publiek. Ondertitels blijven een immens obstakel in de VS. Ik geloof dat er onderwerpen zijn die je onmogelijk kunt behandelen in het Engels. Dat geldt ook voor In Darkness, een film over de Holocaust. Het voelde fake om dit onderwerp in het Engels te benaderen. De film vertelt het waargebeurde verhaal van een groep Joden die zich voor de nazi’s verstopten in de riolen van het Poolse Lvov. Dit was in de jaren veertig een meertalige, multiculturele stad. Ik heb het originele Engelstalige script laten vertalen in onder meer het Balak, een Pools arbeidersdialect, Duits en Jiddisch. Ik geloof dat, onbewust, taal de ervaring van de kijkers beïnvloedt. Dit geldt niet helemaal voor Hanekes film, zijn onderwerp is universeler. Toch denk ik dat het Franse aspect een meerwaarde heeft. Hanekes hoofdpersonages komen uit de Parijse middenklasse, leiden een aangenaam bestaan. De brutaliteit van de ziekte komt heftig tot uiting in contrast met dat comfortabele leventje.”