‘Gezond’ claimt McDonald’s niet

McDonald’s heeft onmiddellijk gecheckt of er paardenvlees in de hamburgers zit. Nee. En: „Obesitas is geen McDonald’s-verhaal.”

„Het is niet ondenkbaar dat we op een dag naast Franse friet wortelfrietjes aanbieden.”
„Het is niet ondenkbaar dat we op een dag naast Franse friet wortelfrietjes aanbieden.” Foto Bram Budel

Nederlandse bezoekers van de McDonald’s weten niet waar het vlees, de groenten of de friet vandaan komen. Ze denken bijvoorbeeld dat de friet vooral uit zetmeel bestaat, in plaats van uit aardappels. „Die verhalen wil ik uit de wereld helpen”, zegt Jo Sempels, directeur van de Nederlandse afdeling van het fastfoodconcern. Over de herkomst van het eten in ‘zijn’ 231 restaurants „bestaan veel mispercepties”, zegt hij. „Wij bieden kwalitatief goede producten. Onze hamburgers zijn van 100 procent puur rundvlees...”

Weet u dat zeker?

„Dat weet ik zeker.”

U garandeert dat in uw hamburgers geen paardenvlees zit, zoals wel het geval bleek bij de Burger King in het Verenigd Koninkrijk?

„De leverancier die daarbij betrokken was, levert niet aan McDonald’s. Wij hebben uiteraard direct gecheckt of er bij ons niets fout kan zijn gegaan. Ik ben ervan overtuigd dat wij voldoende controles hebben om te garanderen dat er geen paardenvlees te vinden is. Maar natuurlijk schrok ik van het nieuws. Zoiets schaadt de hele voedingssector, mensen gaan twijfelen aan de voedselkwaliteit en -veiligheid.”

Daarom zoekt McDonald’s nu, meer dan voorheen, de publiciteit op. Het bedrijf wil transparanter worden. Zo start volgende maand een landelijke campagne waarin de keten het publiek informeert over de herkomst van het voedsel. Het valt samen met de groei van het aantal vestigingen. McDonald’s heeft nu 231 Nederlandse restaurants, over drie jaar jaar moeten dat er circa 250 zijn. Dat levert 1.200 banen op. Wekelijks trekt McDonald’s 3 miljoen klanten.

Dit jaar investeert McDonald’s 45 miljoen euro in het openen van nieuwe restaurants en in het verbouwen van bestaande. Dertig filialen krijgen een nieuw interieur, van veertig restaurants wordt de buitenkant opgeknapt. Bovendien komen er nog vijftien dubbele McDrives bij, met twee rijbanen dus, om klanten sneller te kunnen helpen en de capaciteit te verhogen. Aan het eind van dit jaar zijn er veertig van dit soort side by side drivelanes.

Sempels (45) is een van oorsprong Belgische econoom die zijn hele leven al bij McDonald’s werkt. Hij begon in 1992 op de financiële afdeling van McDonald’s België, om daar vervolgens financieel en later algemeen directeur te worden. Sinds 2005 is hij algemeen directeur van McDonald’s Nederland.

Vorig jaar behaalde de fastfoodketen in Nederland – met 210 franchiserestaurants en 21 eigen filialen – een omzet van 647 miljoen euro. De winst maakt het concern niet bekend, maar die is eveneens gegroeid, laat Sempels doorschemeren. Hij is tevreden. „De markt van informeel uit eten gaan, zoals dat heet, is vorig jaar met 15 procent gedaald. Het segment van quick service restaurants, waarin wij actief zijn, daalde met 5 tot 7 procent. McDonald’s wist een omzetgroei van 3,3 procent te behalen.” Dit is gelukt, zegt hij, door meer aan prijsacties te doen.

Sinds enkele jaren zet McDonald’s nadrukkelijker in op milieu, duurzaamheid en het tegengaan van overgewicht. Het was het gevolg van jarenlange kritiek en het negatieve imago dat erop volgde. Inmiddels verkoopt McDonald’s naast hamburgers, frietjes en milkshakes ook salades en fruit. In de Happy Meals zitten, naast frisdrank, een hamburger en friet, nu ook rauwe worteltjes. En dit jaar volgen glutenvrije hamburgerbroodjes.

In het filiaal in Amsterdam-Zuidoost is energiebesparend vernuft te vinden, dat op termijn ook elders wordt doorgevoerd. Waterbesparende urinoirs. Ledverlichting. Zonnepanelen. Friteuses die de helft minder olie verbruiken. Verantwoorde verhalen voor een bedrijf dat standaard dezelfde kritiek krijgt.

Het verwijt is dat u bijdraagt aan overgewicht. Komt u daarom met gezondere producten, zoals nieuwe salades?

„Ik spreek liever over ‘verantwoord’ dan over ‘gezond’. Ons assortiment kan perfect deel uitmaken van een gezond dieet. Overdrijving is nooit goed. Obesitas is een zeer complex maatschappelijk probleem, het is geen McDonald’s-verhaal. Wij proberen, voor zover dat kan, onze verantwoordelijkheid te nemen. Door eerlijk te zijn over het aantal calorieën in onze producten, door het assortiment aan te passen, door kinderen te stimuleren te bewegen. We bekijken voortdurend of we alternatieven kunnen bieden. Het is niet ondenkbaar dat klanten op een dag kunnen kiezen uit wortelfrietjes of Franse frietjes.”

Zal wortelfriet de echte friet ooit vervangen?

„Nee, dat is niet reëel. Het is de consument die de keuze maakt, hè. Ik probeer me daar niet achter te verschuilen. Het verkopen van hamburgers is onze core business.”