‘EU gaat vliegtuigpassagiers met vertraging beter steunen bij claims’

SCHIPHOL- Gestrande passagiers wachten uren in rijen of er nog een vlucht verder gaat.
SCHIPHOL- Gestrande passagiers wachten uren in rijen of er nog een vlucht verder gaat. Brussel wil vliegtuigmaatschappijen ook gaan aanpakken als reizigers hun aansluiting missen of een goedkope retourvlucht niet mogen gebruiken als enkele reis. Foto ANP / Marcel Antonisse

De reiziger krijgt nog meer wettelijke mogelijkheden om claims in te dienen bij vliegmaatschappijen als de vlucht langdurig verstoord of vertraagd wordt. Dat blijkt uit een vertrouwelijk voorstel van de Europese Commissie, in bezit van De Telegraaf.

Het voorstel is een herziening van EU-verordening 261 uit 2004 die vliegpassagiers recht geeft op compensatie tot 600 euro bij vluchtannuleringen en overboekingen. In het voorstel van Brussel komen vertragingen van meer dan vijf uur daar nu ook bij, in lijn met uitspraken van het Europese Hof van Justitie.

Mankementen aan het vliegtuig worden in de nieuwe wetgeving bovendien zelden als overmacht beschouwd. Wel wordt de zorgplicht van vliegtuigmaatschappijen beperkt tot drie hotelovernachtingen.

Het geheime rapport gaat dit voorjaar naar de Europese verkeersministers. Ook het Europees Parlement moet zich er nog over buigen, maar het voorstel zal zo goed als zeker worden goedgekeurd schrijft de krant. Naar verwachting zal het nog zeker een jaar duren voordat de invoering een feit is.