Een beetje bang voor de baas mag best b a n g

Veel bedrijven gaan een moeilijk jaar tegemoet: reorganiseren, fuseren, bezuinigen Dat vraagt om de beste baas Is dat een onredelijke bullebak of de empathische vriend? Zeven tips

Zorg voor onrust: wees gewoon onredelijk

„Managers moeten tegenwoordig vooral ‘coach’ zijn. Dat is althans de trend. Maar wat een betutteling. De baas is niet je vader of moeder. Onredelijkheid is goed. Als een baas een idee heeft dat zijn personeel niks vindt, moet hij zeggen: ‘Kan me niks schelen, ik doe het toch’. Een goede manager zorgt voor creatieve onrust, door onvoorspelbaar te zijn. Hij moet zijn werknemers niet afblaffen – dat is ouderwets –, maar ze moeten wel alert zijn als hij in de buurt is. Ze mogen niet in slaap vallen.”

Jeroen Busscher, consultant en auteur van het boek ‘Turbomanagement’

Weet alles van de inhoud: wees een vakman

„De beste managers weten alles van de inhoud. Kijk naar een bedrijf als Apple: daar houdt ook de top zich bezig met de technologie. De slechtste managers zeggen: ik kan overal de baas zijn, het maakt niet uit wat voor product het bedrijf maakt. Die weet dan alles over ongrijpbare dingen als ‘beleid’ en ‘strategie’. Maar als het over inhoud gaat, heeft zo’n manager geen idee. Werknemers willen ook een baas van wie ze kunnen leren. Sparren over inhoud vinden ze leuker dan sparren over bonussen.”

Jos Verveen, bedrijfskundige en auteur van het boek ‘Bullshit Management’

Strooi niet met loze complimenten

„Managers denken dat ze lekker bezig zijn als ze veel complimenten uitdelen. Maar ze geven vaak complimenten zonder inhoud. ‘Ik heb veel waardering voor wat je doet’, bijvoorbeeld. Dat zegt een werknemer niets. Erger nog zijn complimenten die aantonen dat een baas helemaal niks over zijn personeel weet. Als-ie bijvoorbeeld tegen een netgeklede werknemer zegt: ‘Chic hoor, feestje vanavond?’, terwijl die werknemer juist een belangrijke zakelijke afspraak heeft. Ken je personeel.”

Frank van Marwijk, sociotherapeut en auteur van ‘Het groot complimentenboek’

Neem mensen aan die beter zijn dan jij

„Het binnenhalen van werknemers die dingen beter kunnen dan zij vinden leiders eng. Maar nieuwe mensen moeten jou overtreffen – jongeren die meer tegelijk kunnen of creatievere ideeën hebben. Managers die hun eigen ster eeuwig laten stralen, staan groei in de weg. Verder moeten bazen af van het idee dat ze al hun werknemers hetzelfde moeten behandelen. Onzin. Voor de één werkt een schop onder zijn kont, voor de ander een aai over zijn bol.”

Rob Vinke, hoogleraar personeelswetenschappen aan Nyenrode

Geef ook aandacht in de wandelgangen

„Veel managers denken nu maar aan één ding: bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen. Maar hun belangrijkste kapitaal, hun mensen, vergeten ze. In tijden van crisis moet je investeren in de mens achter de medewerker. Ga het gesprek aan. ‘Zit je wel lekker in je vel?’ ‘Vind je het nog wel leuk?’ Doe dat buiten het functioneringsgesprek om. Nee, dat is niet soft. Dat is in het directe belang van de baas. Een blije werknemer loopt harder. Een beetje aandacht doet wonderen.”

Jacqueline Zuidweg, ‘Zakenvrouw van het jaar 2012’, directeur Zuidweg & Partners

Wees een bondscoach: werk is topsport

„Als je de scherpste werknemers wil, moet je ze benaderen als topsporters. Onze werknemers hebben een individuele coach van buiten het bedrijf. Werknemers willen vaak te veel. Die coach helpt ze bepalen welke wedstrijd ze moeten zwemmen. We letten er ook op dat ze gezond zijn, door sport en gezond eten te stimuleren. Verder is het heel 2013 om je werknemers hun telefoon uit te laten zetten als ze op vakantie gaan. Dan komen ze tenminste echt opgeladen terug.”

Bernd Damme, ‘Beste jonge ondernemer 2012’, medeoprichter van stropdassenwinkel Cravatta Pelliano

Besteed het uit, neem een personeelsmanager

„Het is een kunst apart, dat managen. Al helemaal voor een groeiend bedrijf. Een jaar geleden heb ik een personeelsmanager aangenomen. Kan ik aanraden – dat scheelt een hoop. Verder heb ik me voorgenomen om een managementcursus te gaan volgen. Volgens mij kan ik wel wat verbeteren in de omgang met mijn personeel. Ik weet wel dat het belangrijk is om regelmatig een vergaderingetje te houden enzo. Maar dat schiet er in alle drukte soms bij in.”

Jos Borst, ‘Agrarisch ondernemer 2012’, bloembollenkweker